Sunday, December 16, 2007

Bahasa Melambangkan Bangsa



Aku fikir tentang bahasa yang dikatakan melambangkan bangsa, semakin aku fikir semakin mimik muka aku bertukar kepada senyum, berkerutu, sakit hati dan macam macam rasa lagi. Semua ni boleh "melajukan" lagi usia penuaan aku sebenarnya hihihi.....


Apa tidaknya, aku bagi contoh lah.. kat tempat kerja aku semua cakap owang putih, terkebil kebil aku nak paham, aku jenis tak reti sangat cakap owang putih ni, isteri aku asyik betulkan nahu aku je kalau aku cuba cakap owang putih, adakalanya aku rasa macam malas dah nak cakap owang putih yang aku tau sepatah dua tu..hehehe dia terus bagi semangat..aku cakap gak la walau pelat hahahaha

Kat tempat keje aku kebanyakkanya semua smart dan anggun dan pandai cakap owang putih, ntah napalah aku tak tau..HR memang carik yang bagus penampilannya kot (kecuali aku lah) hehehe sebab aku tak pandai bergaya..kalau aku suka satu jenis baju..sampai lusuh aku pakai baju tu... isteri aku may be lebih memahami tabiat pelik aku ni...ahaaa bukan itu aku nak cakap sebenarnya..

Apa aku heran, bahasa owang putih ni sepatutnya menjadi suatu alat saja bukan suatu perkara yang hendak diangkuhkan..ni tidak ..pandai cakap owang putih dipandang tinggi walau ideanya hampeh..yang tak pandai dipandang rendah walau ideanya melangit tinggi... pelik sungguh manusia di Malaysia ni. Alat ni untuk memudahkan bukan untuk diangkuhkan...bukan untuk kita bersikap sombong dan dungu hehehhe

Bahasa Malaysia..atau bahasa melayu apa kurang hebatnya.. bahasa adalaah suatu alat atau kaedah .. isunya apa pun adalah idea...kalau bijak bercakap..idea hampeh buat apa.. idea ni pulak boleh datang dalam berbagai bentuk dan gaya..may be dia datang dari penulisan, percakapan, pembacaan, alam, akal, nafsu atau apa saja. Bahasa suatu darinya... aku tak kisah dan ok kalau nak cakap owang putih..nak tulis owang putih, nak campur adukkan pun..buat lah..tapi kena paham la...JANGAN ANGKUH...JANGAN SOMBONG.... dan jangan pandang rendah pada owang tak reti cakap owang putih...

Bangsa Melayu dicorakkan oleh penjajah British..ni adalah antara budaya dulu sampai sekarang masih dipegang ... hebatnya kalau kat kampung aku.. banyak cakap owang putih dilenggokkan nadanya dalam bahasa melayu.. di Terengganu lah.. contohnya.. "gostang" (undur ke belakang) "gohed"..(ke depan) dan banyak lagi lah hihihi

Dah cakap pasal ni, aku nak sentuh jugak pasal pengajaran dan pembelajaran dalam bahasa mat salleh ni... bagi aku buat apa nak susahkan kepala otak budak budak tu..ajarlah idea sains dan math ni dalam bahasa melayu ..apa salahnya...kalau perlu gunakan istilah asing tu..gunalah macam dulu dulu tu....lagi mudah budak tu nak paham...lagi mudah depa nak cambahkan idea tu...

Kalau nak baguskan bahasa mat salleh tu di kalangan pelajar.. mata pelajaran bahasa tu sendiri perlu dikaji dan digubal agar ianya mampu memberi impak yang besar kepada semua pelajar..atau kalau nak sangat..ubah semua dalam bahasa mat salleh tu..tak kisah ..jangan bantai main sekerat sekerat... India..kaumnya bangga ngan bangsa dan bahasa mereka..tapi semua nampaknya boleh berbahasa mat salleh tu...gi ke India kaji... g ke Jepun kaji..sebab dua negara ni lain sikit.. India tamaddunnya ..kebudayaannya..bahasanya masih asli India..tak berubah tapi rakyatnya boleh berbahasa mat salleh tu... Jepun hebat..tapi tak pun pentingkan bahasa mat salleh tu... sikit je rakyat jepun boleh berbahasa mat salleh tu... semua teknologi dalam bahasa jepun...sampai semua kena belajar bahasa jepun... ok sebab tu alat.. ahaa g sana buat kajian...

Kerajaan peruntukkan kewangan kepada Universiti...suruh student dan pensyarahnya buat kajian..lihat apa hasilnya.... kan ?

Cammana nak ending ni.. ahakssss aku kalau dah menulis susah nak stop..ahaa stop!.

Saturday, December 08, 2007

Aku tak matang...


Semakin aku berfikir..semakin aku merasakan aku tidak matang lagi.. kematangan bagi aku bilamana aku boleh meninggalkan segala perkara yang tidak baik pada pandangan syariat dan nilai-nilai baik sejagat khususnya di Malaysia ini.

Kematangan bagi aku ialah bilamana aku mampu mengutamakan kepentingan Ibubapa atau mertua melebihi kepentingan diri aku sendiri.

Kematangan yang kedua ialah bilamana aku boleh bersabar dan berfikir dengan baik walaupun ketika itu aku berada di dalam tekanan yang sangat hebat. Keupayaan aku berfikir dan menganalisis sebab dan punca dengan tepat itulah yang akan menjadikan aku matang..tapi tak cukup lagi..aku mesti meneruskan atau melaksanakan pula dalam bentuk tindakan yang tepat dan berkesan.

Kematangan bagi aku boleh disamakan dengan bersikap profesional. Iaitu bila aku dapat menepati dengan kehendak dua perkara ini:-

1. Mampu mendahulukan kepentingan Pencipta, kepentingan negara, organisasi, masyarakat daripada kepentingan peribadi.
2. Mampu berfikir dan bertindak selaras dengan peraturan syariat atau perundangan negara atau organisasi atau nilai masyarakat yang ada.

Bila aku berfikir lagi tentang antara aku dan makhlukNya dalam kehidupan ini, rupanya masih banyak yang aku belum boleh istilahkan sebagai faham sebenarnya. Aku mungkin tahu sahaja tanpa memahami. Perangai manusia ini terlalu rumit untuk difahami dengan berfikir sahaja. Aku tak mampu mencapai tahap kematangan berfikir tentang semua ini dengan akal yang ada ini. Aku pastinya mesti merujuk kepada apa yang telah ajar oleh Rasul dan Nabi s.a.w .. Ini kemestian.

Namun dalam aku mempunyai kerangka pemikiran yang begitu pun, aku masih tak mampu berfikir dengan matang sebab aku masih mempunyai NAFSU. Sebab itulah aku dipanggil manusia biasa sahaja. Aku tak taulah kalau ada yang belajar sampai peringkat tinggi, yang berjawatan tinggi, yang hebat-hebat yang lain merasakan sudah matang atau sudah hebat. Aku percaya hanya sedikit je kot yang berperasaan begitu. Banyaknya di Malaysia ini orangnya baik-baik dan beriman.

Seringkali aku gagal dalam pertarungan melawan hawa nafsu, kadangkala aku biarkan ianya berlarutan dalam jangkamasa yang lama. Pada kebiasaaanya aku akan kembali sedar dan kembali ke pangkal jalan. Aku tak maksum, aku tak juga jahat sangat sampai tak boleh berubah. Aku masih mencari erti kematangan melalui proses kehidupan ini.

Aku mohon semua mendoakan aku berjaya mencapainya, walau tak sematang mana, boleh lah sikit dikatakan matang. Aku manusia biasa. OK lah..stop.




Wednesday, November 14, 2007

Masa

masa
masa itu emas
itu kata orang lama
itu peribahasa melayu kita

masa
lingkaran kehidupan di kawal masa
tiada diluar lingkaran masa
kalau ada itu dusta

masa
dalam banyak perkara
menyelamatkan kita
bukan dengan tenaga
bukan juga dengan idea
tapi dengan masa

masa
menjawab sejuta persoalan manusia
yang tak terjawab dengan kebijaksanaan mereka
kerana sesungguhnya masa
lebih cerdik dari segalanya

masa adalah makhluk ciptaaNya
yang ghaib namun nyata
itu adalah gambaran kecil cuma
dari begitu hebat kekuasaanNya



Saturday, November 10, 2007

PHD - Ehsan dari Berita Harian - 10 NOV 2007

PHD (Doctor of Philosophy) atau Doktor Falsafah? Jika PhD sebagaimana yang dimaksudkan dengan Doktor Falsafah memang sedap betul didengar. Gelaran tertinggi dalam hiraiki tahap pendidikan itu ternyata membawa imej yang cukup gah buat pemiliknya.

Namun, bukan itu yang menjadi kebanggaan sesetengah pihak, sebaliknya mereka lebih berbangga kerana memiliki sifat PHD - Perasaan Hasad Dengki! Pantang sekali melihat insan sekelilingnya maju ke depan, mulalah ada saja yang tidak kena di matanya.

Bila sudah ada sifat PHD terbenam dalam perasaan, pelbagai strategi digunakan bagi memastikan 'pesaing' yang dirasakan memberikan ancaman itu akan segera mengangkat bendera putih, tidak pun mengalah dan akhirnya tewas dengan 'permainan' yang dicetuskan pembawa PHD.


Tidak cukup dengan hasutan, tohmahan, fitnah hinggalah kepada unsur lebih ekstrim sanggup dilakukan mereka yang memiliki ciri sedemikian semata-mata kerana ingin memuaskan hati sendiri, sedangkan insan yang menjadi mangsa PHD itu sendiri merana.

Sudahlah menjadi mangsa tohmahan dan fitnah, tidak mustahil mangsa PHD kehilangan teman sekeliling, selain disisihkan pihak pengurusan yang mungkin percaya dengan bahana si pembawa mulut itu.

Lebih parah lagi jika senario PHD itu melanda persekitaran seperti di tempat anda bekerja. Bayangkan, betapa hebatnya anasir dan gosip yang tersebar luas sedangkan belum tentu apa yang dikatakan oleh `pemangsa� itu benar-benar dilakukan 'si mangsa'.

Tidak mustahil juga mangsa ini cenderung memilih jalan keluar dengan meletakkan jawatan sebagai penyelesaian terbaik untuk mengakhiri segala kekusutan walaupun tindakan itu sebenarnya memberi 'kemenangan' percuma kepada si PHD.

Inilah yang dilalui Imran Abdullah, 27, (bukan nama sebenar). Dia tiada pilihan selain mengambil keputusan berhenti kerja gara-gara tindakan tidak wajar rakan sekerja yang lain.

Dia difitnah, dipersalahkan atas kesalahan orang lain. Lebih mendukacitakan apabila majikan juga tidak membuat siasatan rapi dengan insiden yang berlaku sebaliknya mempercayai sepenuhnya tohmahan orang terhadapnya dan berpegang pada prinsip pelanggan sentiasa benar.

Bertugas sebagai Pegawai Perkhidmatan Pelanggan di syarikat penghantaran terkemuka, peristiwa malang itu bermula apabila Imran menerima panggilan daripada seorang pelanggan yang tidak berpuas hati dengan perkhidmatan penghantaran barangan syarikatnya.

"Kerja saya hanya mengambil segala maklumat mengenai aduan pelanggan dan menjuruskan masalah itu kepada jabatan yang berkaitan. Itulah yang saya lakukan apabila menerima panggilan pelanggan ini. Dia berang kerana barangan yang sepatutnya diterima tidak sampai. Saya panjangkan aduannya kepada jabatan yang menguruskan proses penghantaran tetapi mereka tidak memberi kerjasama.

"Pelanggan itu menyalahkan saya kerana kononnya tidak membantu menyelesaikan masalah. Perkara ini sampai ke pengetahuan pengurusan. Malang buat saya, pengurusan juga menyalahkan saya walaupun bukti menunjukkan saya di pihak yang benar hanya kerana ego berpegang kepada prinsip pelanggan sentiasa benar," katanya.

Keadaan itu membuatkan Imran tawar hati untuk terus bekerja di syarikat berkenaan. Kecewa kesungguhan dan pengorbanannya tidak dihargai. Puas berfikir panjang, Imran akhirnya nekad meletakkan jawatan selepas hampir setahun berkhidmat di syarikat itu. Kini, di tempat baru di sebuah syarikat permotoran terkemuka, Imran bahagia tanpa perasaan iri hati teman sepejabat, apatah lagi sikap ego pihak pengurusan.

Bagi Shamsul Azhar Ali, 37, seorang eksekutif di sebuah syarikat swasta, hasad dengki, tohmahan dan fitnah rakan sekerja berlaku di mana-mana organisasi. Itu lumrah manusia, katanya.

Seperti Imran, Shamsul Azhar juga tidak terlepas daripada menjadi mangsa golongan PHD ini. Namun, tidak seperti Imran yang mengambil keputusan meletakkan jawatan, Shamsul Azhar meneruskan kerjanya seperti biasa kerana percaya kebenaran pasti akan terserlah juga akhirnya.

"Memang sakit hati apabila ada rakan yang tidak habis-habis berdengki. Tetapi, saya tidak membiarkan perkara ini menjejaskan saya. Kita tahu kita di pihak yang benar dan terpulanglah pada orang lain untuk menyatakan yang sebaliknya. Everybody is master of their opinion and judgement. Setiap orang mempunyai pandangan mereka tersendiri dan sukar untuk kita menghalang apa juga anggapan mereka.

"Apabila berhadapan situasi begini, jalan terbaik bagi saya ialah berdiam diri, tidak ambil peduli. Saya percaya kerja begini tidak ke mana dan majikan sebagai orang yang matang pasti akan menjalankan siasatan terperinci serta adil. Mereka akan tahu siapa yang betul dan siapa tidak," katanya.

>>Negara boleh runtuh akibat fitnah

AL-QURAN ada menyebut, angkara fitnah adalah lebih besar bahayanya daripada pembunuhan. Hadis pula ada menyatakan, fitnah itu 40 kali lebih buruk daripada berzina.

Amalan memfitnah adalah amalan keji dan berdosa besar. Malah, dengan fitnah juga boleh mengakibatkan sesuatu masyarakat itu rosak, sementelah jika amalan fitnah itu berleluasa di sesebuah organisasi lambat laun boleh menghancurkan suasana bekerja itu sendiri.

Fitnah adalah satu amalan negatif. Ia sangat mudah untuk disalahgunakan dan ia tidak memilih mangsa. Tidak peduli orang besar. Tidak peduli orang kecil. Lazimnya, seseorang individu yang lurus, ikhlas dan jujur jadi mangsa fitnah kerana kebenaran yang dijunjung dan ditegakkan olehnya boleh menjejaskan kelompok yang mungkar, tamak dan haloba. Seseorang individu yang lurus, ikhlas dan jujur juga jadi mangsa fitnah akibat hasad dengki, dendam, cemburu, iri hati juga khianat.

Inilah bahana fitnah. Akibat fitnah, seseorang individu yang tulus, ikhlas, dan jujur boleh ditukarkan menjadi seorang manusia yang berimej kotor, buruk dan tercemar. Seseorang yang sangat berjasa dan masih terus berjuang untuk menjunjung dan menegakkan kebenaran boleh dituduh dengan pelbagai celaan, hinaan dan kata nista yang panjang berjela.

Fitnah wujud di mana-mana, tidak kira bangsa juga agama. Bagi bangsa Melayu/Islam banyak kisah menceritakan keruntuhan individu, kepemimpinan juga negara kerana fitnah. Dalam Hikayat Hang Tuah ada kisah fitnah. Dalam Tuhfat Al-Nafis karya Raja Ali Haji juga ada kisah fitnah. Ketika era kegemilangan empayar Melayu Melaka, Laksamana Hang Tuah pernah difitnah. Hang Jebat mengamuk dan bertindak derhaka pun kerana hendak membela Hang Tuah yang disingkirkan oleh Sultan akibat fitnah.

Akibat fitnah ke atas Hang Tuah buat kali kedua, bumi Melaka bermandi darah. Dua sahabat yang rapat ibarat adik-beradik seibu sebapa terpaksa berbunuhan.

Begitulah hakikatnya fitnah. Fitnah adalah senjata tajam yang boleh menghakis maruah, merendahkan martabat dan membinasakan kehidupan sejagat.

Ciri Mangsa Fitnah

  • Dikurniakan bakat yang lebih menonjol
  • Personaliti menarik
  • Produktif dalam kerjayanya
  • Menjalinkan hubungan baik dengan semua orang termasuk pihak pengurusan atasan
  • Popular di kalangan kakitangan
  • Mempunyai paras rupa yang kacak/jelita
  • Gaya yang memikat dan tersendiri
  • Personaliti serba-boleh
Cara Hindari Fitnah
  • Berfikiran positif. Jangan mengalah dan pencilkan diri tanpa berusaha mencari jalan penyelesaian
  • Tidak ambil peduli tohmahan orang jika ia tidak mengaibkan mahupun menjejaskan maruah
  • Kuatkan semangat
  • Utamakan kerjaya tanpa memikirkan hal remeh
  • Kukuhkan hubungan dengan semua orang
  • Cuba bersikap biasa dan melayan baik pembawa fitnah
  • Luahkan perasaan jika berasa tertekan bagi menghindari fitnah berlarutan
  • Berhenti kerja. Cari tempat kerja yang baru. Mengalah bukan bererti kalah kerana dengan berhenti kerja, hubungan baik dengan majikan dan rakan lain akan terus berjalan dengan baik.

Saturday, November 03, 2007

Dunia baruku........

Mentang-mentanglah aku keje kat opis sekarang ni, asyik nak citer pasal opis je kan hehehe...
Biarlah kan..apapun aku bleh gak luahkan apa aku pk kat sini..sekurangnya bila aku jenguk balik blog ni ianya cam dairi bagi aku.

Dah 4 bulan aku keje dalam opis ni, aku belajar tentang banyak perkara... bawah ni aku senaraikan antaranya..malas aku nak ulas panjang...kan ada lak yang tengok blog aku terasa kan ..hehehe

Antaranya:-

Kena banya SABAR... memang aku maksudkannya..sabar banyak jenis..semua jenis kena amal..apapun sabar.
Aku perhati berjaya atau tak sesuatu pentadbiran tu bergantung kepada :-

1. Ketua yang adil..sebab dia ada kuasa..so dia kena adil..baru berjaya..orang bawah hepi..senang hati..keja bagus..efisen..Allah suka ..masuk syurga.

2. Ketua ada kuasa tak adil = dia zalim..hancur pentadbiran sampai orang bawahnya pun hancur dan menyusahkan syarikat dan pasti masuk neraka.

3. Kalau ketua nak hukum pekerja dia mesti ada tuduhan rasmi..beri pekerja peluang bela diri..jangan main dengar khabar angin je..pastu "beku ais" kan pekerja tu..kesian dia..syarikat tak untung..syaitan gembira.

4. Nak syarikat berjaya jangan la orang lama buat perangai..yang peringkat bawah macam boss..sampai yang jawatan tinggi pun akur ngan dia...sebab dia orang lama atau alasan meraka sebab tak mau keruh suasana... atau dia baik ngan boss paling besar.

Ini lah "kerenah birokrasi" yang ntah apa apa..menyusahkan pekerja lain nak buat kerja..syarikat gak yang hancur.

pasal nak agihkan kerja pun suatu hal jugak..kena la agihkan kerja..jangan la nampak kita sibuk sangat wahal ada yang tak de keje pun nak dibuat.... pepatahnya.. " lebih baik agihkan keje yang melambak kat kita pada orang tak de keje dari kita buat semua nya dan nampak sibuk wahal pada masa yang sama kawan sekerja kita tak de keje nak dibuat" ... kalau belajar tiori produktiviti may be lebih mudah faham.

Penyakit ni berlaku banyak sebabnya:-

a. kita nak dilihat penting.
b. kita rasa terancam kalau orang lain bantu kita takut boss suka kat dia
c. kita jenis yang memang tak reti nak berorganisasi/berkerjasama
d. kita mungkin pandang rendah pada dia wahal mungkin dia lebih bagus dari kita kalau buat keje.
e. kita tak penah peduli soal visi dan misi syarikat
f. kita jenis pegi kursus bukan sebab nak cari ilmu tapi saja nak enjoy...sebab bleh duk hotel makan sedap
g. ATAU... ornag yang tak de keje tu memang tak pandai buat keje haahahaa so dari menyusahkan baik tak yah bagi terus :P


errrr dah la tu..saja update..dari blog ni penuh ngan sarang laba-laba..sesekali kena bersihkan gak lah kan hihihi

p/s aku tak maksudkan pada sesiapa..hanya bercakap secara falsafahnya..jangan lak nanti bila baca duk kaitkan ngan diri sendiri..jangan la terasa sebelum aku betul betul kata secara spesifik.. aku nampak cool tapi pada suatu tahap aku boleh je tuding jari kat dahi dan kata secara terus terang...ni tak la lagi..sebab tak de apa aku pk setakat ni yang boleh buat sampai aku bertindak macam tu..so ambik sebagai motivasi ek..jangan ambik letak dalam hati huhuhuhuhu

Saturday, September 15, 2007

Dunia baru aku......

Dulu aku selalu kata..bila fikir tentang manusia , kita jadi serabut, jadi tak tentu hala emosi dan sampai jasadpun sama tak tentu hala...

Sebelum ini aku dalam bidang bisnes, ianya menuntut aku bersikap baik sebaik baiknya untuk mendapatkan pelanggan...masa aku dalam organisasi bukan kerajaan pun sama..menuntut aku berlemah lembut dan membantu manusia dengan sedaya upaya aku...

Kini bila aku dah masuk satu bidang lagi..keje dalam opis..aku.. nak tak nak kena fikir tentang manusia yang aku temui ini. Susah aku nak tune kepala otak aku ni..aku banyak berfikir macam mana nak memahami "budaya kerja dalam opis" yang berbeza sangat dengan dunia aku sebelum ni. Banyak aku temui dan aku alami..menuntut aku membina kembali sikap dan kaedah berinteraksi dengan mereka.

Apapun aku masih dalam proses perhati dan belajar sebelum aku membina sikap yang sesuai dengan budaya kerja aku yang baru ini. Banyak yang aku belajar dan banyak yang aku tak tau dan tak faham lagi setakat ini. Dunia opis ini suatu dunia yang menuntut aku memahami manusia secara falsafahnya..sebab bila aku faham mengapa dan kenapa ..aku akan lebih tenang untuk menghadapinya..walaupun ada setengah perkara benar bernar menguji kesabaran aku..aku akan terus tabah dalam dunia baru ini.

Isteri aku pun menghadapi dunia yang sama walaupun dia bukan dari kalangan mereka..so banyak perkara yang kami sering bincangkan..dan setakat ini kami berjaya menghadapinya.

ye lah kan..kalau dah biasa bersampan di lautan, kini bersampan pula di sungai...dua dunia yang berbeza..dan ikan dalamnya pun berbeza ... masalah akunya..aku sampai kini tak makan ikan sungai hahahahahhaahahahah

ok lah....jumpa lagi lain entry.... wasalam.

Sunday, August 19, 2007

Malas

Asalamualaikum wrt...

Rasanya dah lama aku tak update blog ni, nak kata tak de masa, ada lah jugak.. pastinya aku malas, malas dan malas. Idea ada tapi malas. Nantilah bila dah aku rajin sikit..aku updatelah ..

Banyak nak aku kata, sebab banyak yang aku dah lihat, pk dan alami. Masanya belum sesuai untuk aku muntahkan segala yang ada dalam kepala aku ni. Nantilah.......

Namun aku baca blog kalian( kawan-kawan aku).....

Selamat menyambut MERDEKA buat semua.. MERDEKA!!!MERDEKA!!!MERDEKA!!!

Friday, June 15, 2007

Kawin akhirnya Pak Lah...............




Aku gembira takala Pak Lah menyatakan hasratnya untuk berkahwin lagi. Bagi aku lama sebelum Pak Lah mengumunkannya aku sudah banyak kali berkata pada kawan kawan yang rapat bahawa Pak Lah MESTI kawin cepat.


Pak Lah mesti beristeri kerana:-


1. Sunnah

2. Dia adalah Perdana Menteri

3. Dia adalah insan/manusia



Kalau sunnah dia buat dia dapat pahala, tinggal tak berdosa. Dia adalah manusia hukumnya sunat dia kawin....



Tapi....


Yang no 2 tu... Pak Lah adalah Perdana Menteri. Bagi aku implikasinya besar. Terlalu berbeza antara dia kawin dah tak kawin. Bagi seorang Perdana Menteri dia berkewajipan untuk melaksanakan tugasnya sebagai pemimpin kepada rakyat dan negara. Dalam urusan negara mengikut situasi hari ini maka di sebelah Pak Lah mestilah isterinya. Ini adalah keseimbangan... kerana sekiranya seorang Perdana Menteri tidak ada isteri maka pincanglah kepimpinannnya..sama seperti kata Tan Sri P.Ramlee.. irama dah lagu tidak boleh dipisahkan..tu lah sinonimnya antara seorang Perdana Menteri dengan isterinya.



Situasi politik di Malaysia memaksa Pak Lah beristeri kerana peranan seorang isteri Perdana Menteri terlalu besar. Soal perseimbangan..soal kepandaian dan kebijaksanaan...soal ketenangan dalam memimpin negara dan berbagai persoalan lagi akan menjadi lebih terkawal dengan adanya peranan seorang isteri.



Pincanglah kalau Perdana Menteri tidak beristeri..kalau tidak beranak pinak tak apa lagi..kerana kepimpinan negara tidak mementingkan soal penglibatan anak tetapi mementingkan penglibatan seorang isteri.



Dulu aku mungkin marah dengan tindakan Pak Lah yang terlalu lama tidak beristeri namun kini aku lega kerana ianya sudah dilaksanakan dan dipenuhi. Sekarang aku masih melihat peranan isteri Pak Lah.. apakah corak yang dibawanya..apakah rentak yang bakal dimainkannya.......


Tahniah Pak Lah..semoga berbahagia :)

Wednesday, May 16, 2007

Turun... Naik Naik Naik

naik tak turun
turun pasti naik
turun..naik naik naik

kalau nafas, turun naik cepat ..tu semput
kalau benda kat bumi ni naik pasti turun
yang tak turun di luar bumi
di bumi kalau tak turun, pasti mati

kapalterbang naik mesti turun
manusia naik mesti turun
nafas naik mesti turun
burung naik mesti turun
benda dicampak naik mesti turun

kalau dah binatang turun
kalau dah benda turun
kalau dah manusia turun
kalau dah semua naik mesti turun

kenapa.........

barang naik tak turun
minyak naik tak turun
gas naik tak turun
ni gandum nak dinaikkan lagi
minyak nak naik lagi
nak mati ke Malaysia ni?
ke rakyatnya nak dimatikan?

gaji naik serupa tak naik
kalau barang dah berkali ganda naik
kuasa membeli lebih teruk lagi adalah
nak naik gaji buat apa kalau situasinya lebih teruk

aku cadangkan yang suka sangat naik semua benda ni
pergi duduk kat luar bumi lah
senang naik tak turun turun
bagi kuasa nak senangkan semua
bagi berniaga nak tolong semua

rupanya tak.. makin menjadi jadi tamak haloba
makin menderita rakyat nampaknya
Malaysia oh Malaysia

Saturday, May 12, 2007

Insan dan AnugerahNya

dakapan malam mengajar tentang sepi
ditemani sang bulan
dan bintang berkerlipan
dengan rasa yang berbaur
menikmati anugerah Tuhan

inilah kehidupan insan
dan alam tak pernah bosan menemani
melengkapi dan memahami
mengerti..patuh pada ketentuan

malam yang hitam
ditaburi permata di angkasa
malam yang kelam
disinari rembulan di atas sana

insan terpana dek kecantikan
sekalipun hamparannya adalah hitam
kilauan cahaya terserlah di dadanya

dan...
siang pun menjelma
kehidupan diteruskan lagi
tika manusia dipengaruhi
kekaguman pada Ilahi hilang sekelip mata

ahakssssss

http://www.youtube.com/watch?v=0cobX7BjUIE

akal aku kata lain..nafsu aku kata bestnyerrr heehehe

ko owang tentu dah tengok kan .. HeliZa oh HeliZa hihihihi

Thursday, April 26, 2007

MAS terpinggir?



Aku sedikit rasa hairan dengan apa yang dipaparkan di dada media sehari dua ni. Isu berkaitan dengan penyerahan semula laluan domestik (pendalaman) ke Sabah dan Serawak oleh FAX kepada MAS. Antara faktanya ialah:-

1. Penyerahan semula laluan domestik ke pendalaman oleh syarikat tambah murah FAX kepada MAS.
2. Kementerian Pengangkutan terlibat secara lansung dalam soal ini dan Menterinya sendiri sudah menyatakan persetujuan kepada penyerahan semula ini.
3. Kerajaan akan memberi subsidi kepada MAS antara RM 50 juta sehingga RM60 juta setahun.
4. Cadangan dikemukakan oleh FAX pada 17 April lalu kepada Menteri Pengangkutan.
5. 26 April Menteri sudah membuat Kenyataan.
5. Menteri mengatakan bahawa sudah menemui pengurusan MAS dan MAS hanya akan mendpaatkan persetujuan pemegang saham.

Itu antara faktanya...

Namun aku mempunyai berbagai persoalan yang aku fikir buat masa ini, antaranya ialah:-

1. Kenapa terlalu singkat perkara ini di bincangkan ..cadangan 6 April dan 26 April seolah olah sudah dipersetujui oleh Menteri.
2. Kenapa dalam berita yang disiarkan oleh TV3, MAS mengatakan BELUM mendapat kertas cadangan tersebut untuk diteliti?
3. Subsidi RM 50 atau RM 60 juta adalah jumlah yang besar, ini duit rakyat, kenapa ianya digunakan semata-mata untuk memenuhi cadangan atau permintaan FAX?
4. Tidak adakah perjanjian sebelum ini dengan FAX sekiranya mereka tidak mampu melaksanakan tanggungjawab maka mereka dikehendaki membayar atau apa sahaja kerana mereka sudah diberi kepercayaan untuk menjalankan perniagaan oleh kerajaan atas kepentingan rakyat, aku percaya sebelum mereka mendapat laluan tersebut mereka sudah mengemukakan kertas cadangan yang membuktikan mereka mampu melaksanakannya.
5. Aku risau sekiranya MAS dibebankan dengan laluan yang merugikan ini, syarikat penerbangan negara ini akan kembali menjadi teruk dan sukar dipulihkan.
6. Aku rasa bagilah Idris Jala melaksanakan apa dia rancang dalam usaha memulihkan MAS tanpa ada campurtangan pihak Menteri kecuali kalau ianya dilihat betul-betul akan merugikan MAS. Kalaupun Menteri ada cadangan ianya hendaklah diserahkan sepenuhnya kepada MAS dan akhirnya biarlah kabinet yang memberi kelulusan terakhir dan bukannya seorang Menteri sahaja.
7. Aku nampak ada beberapa perkara lagi yang tidak kena dalam penyerahan semula ini dan aku mintak Menteri memberikan masa,ruang dan sedikit kuasa pemutus untuk MAS menilai dan membincangkan soal ini. Bukan kuasa pemutus yang mutlak kerana akhirnya kabinet yang akan menentukan setelah meneliti apa kata MAS nanti.

Aku mungkin tak kisah kalau ianya tak berkait dengan duit pembayar cukai seperti aku, kalau ianya tak berkait dengan kepentingan rakyat dan negara yang aku cintai ini. Bagi aku apa berlaku pada duit negara adalah duit rakyat apa berlaku kepada kepentingan negara adalah kepentingan rakyat..so sama sama lah kita fikirkan..jangan lepas pandang dalam soal ini.

Wednesday, April 11, 2007

Perang Dunia?

Aku risau dengan perkembangan yang berlaku di Iran. Aku makin geram dan benci dengan keangkuhan dan takburnya kuasa-kuasa besar seperti US dan Britain ini. Berbeza sekali layanan dan dasar mereka terhadap Korea Utara yang lebih jelas dalam isu nuklear ini. Paling jelas US dan sekutunya itu bukan melakukan sesuatu atas asas keamanan atau asas yang betul melainkan gusar dan risau kalau-kalau negara Islam ada kemampuan untuk mengatasi mereka dalam kecapaian dalam bidang nuklear ini.
Iran dilihat salah satu kuasa Islam yang besar yang mungkin akan membahayakan kedudukan mereka. Iran sememangnya digeruni oleh barat dan eropah. Banyak sebab sebenarnya dan bukan semata mata sebab isu nuklear sahaja. Iran digeruni kerana JIHAD dan RUH Islam penganutnya yang tidak boleh dipertikaikan lagi oleh mana mana bangsa sekalipun. Mereka adalah rakyat dan negara yang mampu berjihad sehingga ke titisan darah yang terakhir. Boleh dikatakan hampir keseluruhan rakyatnya mempunyai semangat jihad seperti ini.
Kalau dilihat kerajaannya serius dalam mengekang segala gejala tidak sihat yang ingin memasuki negaranya malah di dalam negarapun mereka mengawal dengan baik. Ini kekuatan sehingga rakyatnya mampu untuk berada pada landasan yang betul tanpa dilalaikan oleh apa pun jua. Fokus mereka adalah keimanan kepada Allah. Ini sumber dan asas kekuatan mereka. Iran berbeza dengan Iraq. Iran berpegang kuat pada Islam walaupun terdapat perbezaan mazhab.
Iran responsive kepada segala perkembangan yang berlaku di dunia ini samaada apa juga bidang. Kekuatan inilah selain dari kekuatan yang lain yang ada pada Iran ditakuti oleh barat dan eropah. Inilah yang mereka ingin hancurkan disamping berkepentingan kepada sumber-sumber alam yang lain termasuk minyak dan sebagainya.
Us dan sekutunya mempunyai matlamat jangkapanjang dan permusuhan sejak sekian lama dengan dunia Islam. Umat Islam leka dan tidak mempunyai daya fikir yang kritis dalam menilai situasi ini dan kalaupun ada mereka tidak ada keupayaan menterjemahkan dalam bentuk tindakan. Sikap ini ada pada pemerintah dan umat Islam ..kebanyakkan negara dan penduduknya terlalu lemah malah mendewa-dewakan barat walau bibir mereka mengutuk dan mengeji barat.
Kalau peperangan berlaku dengan Iran, aku rasa ada kemungkinan akan berlaku perang dunia sekali lagi. Tidak mudah untuk menundukkan Iran malah Iran mampu merubah dunia kepada suatu oder baru dan mungkin tak mustahil Us dan sekutunya akan turut berubah dengan tidak menjadi dominan lagi selepas itu. Semuanya kuasa Allah. Pertolongan Allah sampai kepada mereka yang dekat kepadanya dan Iran adalah salah satu negara yang bersifat Islam.

Sunday, April 08, 2007

Egonya manusia....

07 April 2007, sabtu.. aku dan isteri ke Melaka. Isteriku mengajar sambilan di Kolej Universiti Sains dan Teknologi Melaka Malaysia. Aku menemani dan menjadi pemandu tetap setiap kali kami ke sana. Setibanya di Perhentian Air Keroh, kami singgah sekejap untuk berehat. Aku memandu kereta perlahan apabila memasukki kawasan parking, sambil meninjau ruang letak kereta yang kosong.

Di belakang aku mengekori dekat sebuah kereta Volvo yang dipandu oleh lelaki melayu dan di sebelahnya ada seorang wanita yang aku kira mungkin isteri atau kekasihnya. Aku tidak memerhati sangat sehingga dia membunyikan hon sekali. Aku tidak menghiraukannya kerana di hadapanku ada seorang wanita yang aku kira lewat 40an sedan melintas. Dek hon yang dibunyikan oleh kereta di belakangku itu, wanita itu menjeling kepadaku. Jelingannya tidak membuatkan aku terasa apa apa walaupun aku tau dia sedang marah atau terkejut. Aku memerhatikan kereta di belakang yang tidak sabar, sewaktu aku membelok untuk park kereta, dia sekali lagi membunyikan hon. Terdetik rasa nak marah tetapi aku nampak dia mengangkat tangan kepadaku. Aku dan isteri pun tidak ambik kisah dengan apa yang berlaku. Situasi biasalah sebenarnya tu bagi mereka yang memandu kereta.

Isteriku keluar untuk ke bilik air semantara aku menunggu di dalam kereta. Sementara aku menunggu, aku mendengar lagu dan celoteh dari Radio Era... tiba-tiba cermin kereta aku di ketuk perlahan, bila aku membukanya ada seorang lelaki lewat 50an berdiri di luar. Aku cuba memahami apa yang dia ingin sampaikan, mungkin dia mahu meminta pertolongan atau sesuatu yang lain.

" Encik.. tadi encik ada hon isteri saya ke? tanya lelaki tersebut.

Aku mengambil masa untuk berfikir dan mengingati balik namun aku blur kerana tiada sesuatu yang luar biasa berlaku sebentar tadi.

" Isteri saya beritau, encik yang hon dia semasa dia sedang melintas tadi" jelasnya lagi.

Aku teringat peristiwa tadi tetapi tiada suatu yang luarbiasa pun kecuali isteri dia adalah menjeling tanpa melihat dengan tepat ke arahku. Aku menganalisis situasi yang aku sedang alami ni. Cepat saja aku memahami apa niat dia yang sebenarnya setelah melihat ada gerakan bibir yang tak terkawal ketika dia bercakap dengan ku.... ada getaran berlaku antara dua bibirnya tu..lalu aku membuat beberapa tanggapan tentang orang ini:-

1. dia sedang marah
2. dia panas baran
3. dia jenis yang dipimpin/dikuasi isteri tanpa berfikir, apa isteri dia suruh dia akan buat, apa isteri dia kata dia akan percaya
4. dia jenis yang merasakan dia berkuasa tanpa berfikir orang lain pun ada perkara yang sama
5. dia jenis yang bermasaalah dan suka cari masaalah
6. aku fikir hidupnya tidak aman

" bukan saya yang bunyikan hon tapi kereta di belakang saya" balasku pendek
" tapi isteri saya kata encik yang bunyikan hon" tegasnya lagi
" isteri encik sudah silap faham" jelasku lag
" isteri saya ada sakit jantung" dia mula serba salah apabila menyedari dia sudah tersilap
" o ye ke, tapi memang bukan saya yang bunyikan hon dan isteri encik sudah silap faham" aku mengulangi lagi apa yang telah aku katakan tadi

sambil bercakap tu aku menjeling melalui cermin, aku lihat isteriku ada di belakang dan memerhati apa yang berlaku... " bukan kami yang membunyikan hon tu" sampuknya tegas

aku risau kalau isteriku campurtangan kerana pastinya lelaki ini akan semakin tak keruan dan malu dengan tindakannya yang membuta tuli ini semata-mata mendengar kata-kata isteri dia yang sebenarnya tidak sakit . aku cukup memahami jelingan wanita tersebut yang aku sifatkan bukan jelingan orang yang sakit tetapi jelingan penuh dengan sifat angkuh dan sombong.

Telahan aku terbukti tepat apabila isteri ku memberitahu bahawa semasa dia mengangkat tangan menegur isteri lelaki itu, dia sekali lagi menjeling dan menunjukkan muka yang masam dan sombong.

lelaki itu pun berlalu dengan meminta maaf dan kami pun meneruskan perjalanan . Kami hairan kes macam ni pun ada ke dalam dunia cerdik pandai sekarang ni. ye lah kadangkala orang cerdik pandai ni kalah dengan emosi walaupun mampu melahirkan idea yang bernas. kalau tak, takkan lah ada kalangan professional hisap dadah, bunuh orang dan sebagainya.

oh ye lupa nak bagitau, dia pakai kereta proton perdana dan nampak macam orang cerdik lah jugak walaupun perangai mengalahkan kaki pukul di pub atau kasino huhuhu

Saturday, March 31, 2007

Impian Ibu Tua

impian ibu tua
takala melahirkan si anak kecil
menatang penuh kasih
kelak nanti menjadi berguna
kepada anak bangsa dan agamanya

impian ibu tua
takala melihat gagalnya anak
dalam memimpin dunia...tak apa...
sekurangnya menjadi rakyat yang berjasa

impian ibu tua
bila mana si anak bergelumang dosa
kelak nanti bertaubat dan menyesalinya

impian ibu tua hancur berkecai
bertukar menjadi doa yang tak pernah selesai

Usahawan Cilik.....

Aku ke Melaka jumaat baru ni kerana menemani isteriku mengajar sambilan di Kolej Universiti Antarabangsa Sains dan Teknologi Melaka Malaysia. Sementara menunggu aku meronda ke kawasan yang berdekatan..

Puas aku lepak di Taman Tasik Melaka, aku ke Taman Rekreasi pulak..pastu aku ke Zoo Melaka...semasa aku pusing ke kawasan parking bawah tepi dataran tu aku terasa haus..lalu aku singgah di sebuah warung menjual air, buah dan cenderahati di situ...

" Abang nak apa bang? tanya penjual cilik yang aku agak baru sekolah rendah tu..

Aku pandang cermin..ehh muda sangat ke aku ni..wahal dah bleh dipanggil pakcik pun oleh budak tu... heheh aku agak tu panggilan biz.. panggilan memikat pelanggan kot..hahaha saja nak buat aku teruja..ye lah customer orriented kot....

"Adik..bagi air dan buah jambu tu" pintaku pada penjual cilik yang senyum, senyum pada ku


" 3 ringgit bang..." sambil menghulurkan air dan buah jambu tu padaku...

" Terima kasih ye dik... " balasku

"hmm adik tak sekolah ke? tanyaku pada dia, sebab aku agak dia tak bersekolah rasanya..aku agak tak bersekolah sebab giginya tak bersih..( tak gosok gigi ) lagi rasanya...

" tak " jawabnya nampak macam malu-malu....

" kenapa tak sekolah? dia nampak segan dengan pertanyaan aku tu.. " dia malas bang" celah kakak dia yang aku agak 3 atau 4 tahun lebih tua dari dia

" malas? macam mana bleh malas dik..tak bagus tau...sayang pakcik tengok adik ni...patutnya sekolah..belajar rajin2 " aku mulai khutbah free aku

setelah berinteraksi beberapa ketika dia mulai selesa dengan kehadiran dan nasihat yang aku bagi.. aku tak menekankan sangat apa dia dah lalui cuma aku suruh dia belajar berniaga betul2.. Insyaalah dia boleh berjaya..aku nampak adik ni ada ciri-ciri yang betul untuk berjaya dalam perniagaan.

Kami bertiga cepat mesra..dia dan kakaknya nampak terhibur dan selesa dengan pendekatan aku

sebenarnya aku tersentuh dan rasa hiba melihat anak sekecil itu terpaksa menempun pengalaman yang sepatutnya ditempuh oleh orang dewasa namun aku sedar mungkin suasana itu lebih baik baginya..mungkin dia antara yang Allah pilih untuk memasuki kaedah pembelajaran secara semulajadi.

aku terfikir alangkah baiknya kalau sistem pendidikan kita juga menawarkan kaedah semulajadi yang terancang bagi anak anak yang tidak minat untuk ke sekolah...supaya mereka menjadi usahawan yang berjaya... paling tidak ada usaha mana mana pihak untuk mendidik mereka secara tidak formal bagi memahamkan mereka tentang aspek aspek kesihatan, kebersihan dan lain-lain agar mereka boleh berjaya dalam bidang yang mereka sedang lakukan..

aku akan ke Melaka lagi dan aku akan berjumpa lagi dengan usahawan cilik dari perkarangan Zoo Melaka tu minggu depan ni Insyaalah....

HeLiZa








Aku minat budak ni tapi sayang aku rasa Astro macam diskriminasikan dia jek..susah sangat nak tunjuk muka dia dalam AF5 tu..yang gedik gedik tu tunjuk banyak kali plak..huh..tak adil tul.... Aku tak de apa nak komen dah..cuma nak letak wajah2 budak ni dalam blog aku..

Sunday, March 18, 2007

Pencarian Hakiki




aku cuba melihat diri sendiri

jauh ke dalam dan cuba memahami
apa yang aku cari dalam hidup ini
banyak perkara aku temui
masih banyak lagi yang aku belum capainya lagi


puaskah aku dengan semua yang aku telah lalui
kepuasan?
gembirakah aku dengan semua yang aku lalui
kegembiraan?


itukah yang aku cari?
rasanya tidak..kerana semakin aku puas
semakin aku mencari
takala aku gembira..aku akan terus mencari juga


kehidupan ini tak pernah berhenti
tak pernah kedekut untuk memberikan aku kepuasan dan kegembiaraan
namun hari ke hari aku masih tetap sama
masih serupa..mencari dan terus mencari...


sampai bila?
kehidupan akan terus ada..selagi dikehendakiNya
manusia akan terus silih berganti menjadi penghuninya
aku?
aku tak akan lama..sampai masa pasti akan pergi jua


lalu ke mana?
sejak azalinya telah dinyatakan
kerana aku percayakan Tuhan
kerana aku percayakan Islam
ye..aku beriman..itu kepastian


dan..
apakah yang aku cari dalam kehidupan ini
kepuasan dan kegembiraan ?
yang tak pernah memberikan aku kesudahan


aku mencari dalam diri
tak aku temui..kerana terlalu tebal keduniaannya
aku mencari di sekeliling kehidupan ini


rupanya..takala aku sedih, gembira, benci, senggsara, bahagia
itu semua adalah panduannya
dalam pencarian hakiki
untuk menjadi hamba yang mampu mengabdikan diri
kepada Pencipa kehidupan ini.

Thursday, March 15, 2007

Tiga Peratus sahaja???



Terbaru satu lagi penafian dilakukan dan selepas Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat(KPWKM), disusuli oleh Menteri Besar Selangor, dan kini oleh Institut Perkembangan Minda (INMIND) suatu badan yang membiayai kajian tersebut. Terlalu banyak persoalan yang berada dalam kepala aku ini, makin difikir makin pelik pulak aku rasa... aku malas nak komen panjang berkaitan isu ini tapi aku ingin memaparkan persoalan tersebut di sini:-

1. Kenapa sebelum apa apa Menteri KPWKM menafikannya? Dan Kenapa MB Selangor mengambil sikap yang sama? Kedua duanya adalah orang politik, apakah tujuan penafiannya sama? Sebab perkara ini di bawah tanggungjawab kedua-duanya? sebab nanti kalau benar akan memperlihatkan kelemahan yang ketara?

2. Aku tak faham penafian orang politik ini, seolah olah memperlihatkan apa yang dilakukan oleh pihak Universiti (profesional) itu seperti budak-budak sekolah yang membuat kajian. Ini soal integriti, soal profesionalisma universiti yang terdiri dari pakar-pakar akademik, begitu bodohkah mereka ini? kalau mereka bodoh mengapa boleh melahirkan ramai pelajar yang cerdik dan cemerlang? apakah mekanisma kajian di universiti lapuk? apakah mereka yang melakukan kajian di Universiti ini main-main? susah aku nak fikir perkara ini.

3. Pihak UKM sendiri mempertahankan hasil kajian pensyarah/pakar mereka, lalu apakah rasionalnya untuk orang politik menafikannya?

4. Terbaru penafian yang dilakukan oleh Intitut Perkembangan Minda ni yang mengatakan ada kesilapan dalam memasukkan data, kalau kesilapan memasukkan data, kenapa tidak pihak yang melakukan kajian membuat kenyataan kepada umum? Peliklah kalau pihak yang membiayai mengatakan ada kesilapan wahal pihak yang melakukan kajian senyap dan berdiam diri...

5. Kalau benar silap sepatutnya UKM kena membuat kenyataan rasmi kerana ini bukan isu kecil, kesilapan ini akan mencalarkan integriti dan profesionalisma UKM, kalau silap maka kajian ini tidak boleh diterima pakai dan sebarang pembetulan hanya akan mengundang seribu satu persoalan.

6. Pada pandangan aku seolah-olah (hanya persepsi) ada tekanan yang sengaja dilakukan untuk membenarkan pandangan tertentu sebelum ini sehingga suatu kelemahan dalam kajian itu perlu diwar-warkan dan semua ini memperlihatkan betapa bodohnya dan rendahnya tahap profesionalisma UKM dalam soal ini.

7. Kesilapan memasukkan data? kalau kesilapan ini berlaku dalam isu ini maka akan ada keraguan melambak lagi dalam isu lain pula. Siapa nak yakin dengan UKM? Siapa nak yakin dengan daya intelek orang melayu? Keintelektualan melayu yang boleh diperkotak katikan oleh pihak pihak yang berkepentingan.

8. Kalau benar UKM silap dalam perkara ini maka perlu diambil tindakan tegas ke atas pakar yang melakukan kajian tersebut tetapi benarkah beliau silap dalam soal ini? Benarkan beliau tidak faham akan definisi seks?

9. Banyak lagi persoalan yang bermain dalam kepala aku ni tapi kalau aku keluarkan kat sini yang susahnya nanti adalah aku jugak. so cukuplah..kalau ko orang ada persoalan..respondlah ...

Saturday, March 10, 2007

Gerakan Mahasiswa Mahasiswi

Pertahan Al-Aqsa
Oleh Hadzlihady Hassan

KUALA LUMPUR: Dua pelajar wanita institusi pengajian tinggi (IPT) pengsan selepas bersesak dan berdiri di bawah terik matahari ketika menyertai demonstrasi membantah pencerobohan rejim Zionis, Israel terhadap Masjid Al-Aqsa di Baitulmaqdis, di sini, semalam.


Perhimpunan secara aman yang dianjurkan Gabungan Mahasiswa dan Mahasiswi Islam Malaysia (Gamis) itu disertai kira-kira 1,000 mahasiswa mewakili semua IPT di depan bangunan Kedutaan Amerika Syarikat di Jalan Ampang, di sini.

Mereka mengadakan bantahan selepas solat Jumaat kira-kira jam 2 petang dengan berarak sambil membawa sepanduk bermula dari hadapan bangunan Tabung Haji hingga Kedutaan Amerika Syarikat dan berakhir kira-kira satu jam.

Wakil Gamis yang enggan namanya disiarkan berkata, mereka mengadakan bantahan itu kerana tidak puas hati dengan pencerobohan Israel terhadap Masjid Al-Aqsa.

“Kami membantah sekeras-kerasnya tindakan yang dilakukan pihak Israel yang jelas mencabuli hak rakyat Palestin.

“Demonstrasi ini dilakukan bagi menentang pencerobohan rejim Israel terhadap Masjid Al-Aqsa dan tindakan kejam tentera Zionis ke atas umat Islam di sana.

“Selain itu, Gamis ingin mengajak orang ramai memboikot barangan Amerika Syarikat yang jelas bersekongkol dengan Israel,” katanya ketika ditemui pada perhimpunan itu.

Kira-kira 40 anggota dan pegawai Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) serta polis ditempatkan di kawasan berkenaan untuk mengawal keadaan bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini.

Bagaimanapun, demonstrasi itu berlangsung dalam suasana aman tanpa sebarang kekacauan dan kekecohan.

Satu memorandum turut diserahkan kepada Kedutaan Amerika Syarikat untuk menyatakan bantahan terhadap tindakan Israel menceroboh Masjid Al-Aqsa.

Monday, March 05, 2007

6 kepelikkan aku....

Keshi ni memang menyusahkan otak aku nak pk..memang susah tul aku nak tune otak aku ni nak pk benda benda pelik dalam hidup aku. Macam manapun sebab kawan baik aku jawab gak lah..kalau tak pelik sangat tu maaflah ek... heheheh

Perkara pertama yang bleh aku pk pasal pelik atas diri aku ni ialah....

1. Bukit Bukau
Pasal bukit bukau ni aku sensitif sikit, apalagi kalau nampak permandangan yang berhutan tebal, ada bukit tinggi, pokok yang besar-besar macam tengah hutan, semua ni boleh buat aku sedih, aku akan rasa sayu tiba-tiba, hati dan qalbu ku tersentuh giler..tak tau napa, dari dulu sampai sekarang. Dulu masa aku naik bas express, aku nampak sepanjang perjalanan dari Terengganu ke KL dipenuhi hutan belantara. Mulalah aku rasa sedih...huk huk ..sekarang ni dah naik kete sama jugak lah, dalam sedih aku seronok, rasa tenang je ..emm anugerah Ilahi kan.. :)

Perkara kedua pasal kepelikkan aku.....
2. Aku suka tengok kapalterbang, masa dia nak naik dan masa dia nak turun, aku bleh je macam budak-budak terpegun dan teruja ngan suasana tu tapi AKU TAK SUKA NAIK KAPALTERBANG...sebab aku tak percaya langsung ngan kapalterbang ni, aku pk jatuh jek..aku pk terhempas jek..aku pk kalau berlaku apa apa langsung tak de harapan, kalau di lautan masih ada harapan gak, kalau di daratan masih ada harapan, bawah laut pun ada harapan..ni di awangan..huhuhu langsung tak de harapan ..aku banyak kali naik tapi tak penah suka ..kalau diberi pilihan antara kereta dan kapalterbang...tak yah pk aku pilih kereta walau jauh..walau lama.. hahaaha.. katalah nak kata penakut ke apa..memang aku tak suka!!!

Ketiga lak....
3. Aku mesti nak call mak aku..ni selepas kawin ni, bleh dikatakan tiap-tiap hari selama beberapa tahun ni aku call mak aku..hahahahah anak manja kot hihihi .. buat malu kat isteri aku jek bagitau semua ni..biarlah..dah aku macam tu ..apa nak buat hehhehe mungkin sebab aku rapat ngan mak kot..... aku sayang mak :P aku sayang isteri aku gak hehheeheheh

keempat....
4. Benda pelik pada aku ni aku tak suka ketinggian..aku gayat..penah aku cuba panjant pokok dulu, masa remaja gak..terketar ketar kepala lutut aku..sempat suku je pokok kelapa tu aku panjat aku turun...tak sanggup nak teruskan..kalaupun bleh naik nanti masa turun aku mungkin terbang macam superman...hahaahah tak bleh..memang aku tak boleh..aku gayat giler...hehhhe

kelima tentang benda pelik aku ialah.....
5. Aku teruja ngan MAWI dan CT Nurhaliza hhahahhahahahhahaha.. ko orang nak kata apa ..katalah..aku teruja ngan MAWI dan CT Nurhaliza...dua penyanyi ni bleh buat aku tutup mulut dari komen apa apa yang buruk tentang mereka...lain tu walau aku suka gak aku tak teruja macam dua orang ni... ntah aku tak tau kenapa.. kalau dua ni nyanyi aku bleh henti buat keje..mesti lepak tengok hehheh

dan akhirnya..
6. Aku suka makan nasi lemak lauk bilis ngan air nescaffe susu..yang berkuah tu aku makan dahulu dan mana-mana nasik yang tak kena kuah tu aku masukkan dalam air nescaffe ..rendam..bila abis je makan nasik berkuah aku akan makan nasik dalam air nescaffe aku tu.. dulu aku biasa buat kat kedai tapi sekarang tak lah..kadang kadang je aku buat kat umah..kena marah hehehehhee .. ko orang tak tau kesedapan nasik lemak dalam air nescaffe tu..best woiiii hahahahhahahhaha :p

k lah tu je 6 perkara ..aku harap ko puas hati ek keshi hehehehe .. betullah menyusahkan kepala otak aku ehhehhe tapi tak pe..untuk kawan baik aku sanggup perah dan tune otak aku ni.. hehe

ahaaa aku lak nak tag 6 orang ni..aku nak tau 6 perkara yang boleh buat ko orang tenang kalau ada masalah.. bleh? hehhe bleh gak lah ekk.. aku dah susah dan ni aku nak menyusahkan ko orang lak.. :p

Ni orang yang aku tag....aku langgar peraturan sikit.. aku nak tag 7 orang hihihi...

1. Kassim Selamat (KS)
2. Chii
3. Azuna
4. Elhakim
5. Akirasuri
6. Bro Rickywan
7. Puteri Al Insyirah


Rules & Regulations:
Each player of this game starts out by giving 6 weird things about themselves. People who get tagged need to write in a blog of their own 6 weird things as well as state the rules clearly. In the end, you need to choose 6 people to be tagged and list their names. After you do that, leave them each a comment letting them know you tagged them and to read your blog!


Thursday, March 01, 2007

Rasuah? Skandal Seks?


Kes Zulkipli disemak -- Peguam Negara teliti semula kertas siasatan Ketua Pengarah BPR

Oleh Ruhaidini Abd. Kadir dan Norhana Salashar Basharuddin




KUALA LUMPUR 28 Feb. – Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan hari ini berkata, kertas siasatan melibatkan Ketua Pengarah Badan Pencegah Rasuah, Datuk Seri Zulkipli Mat Noor yang dibuka 10 tahun lalu diserahkan semula kepada pejabat Peguam Negara hari ini.

Musa memberitahu Utusan Malaysia, kertas siasatan itu berupa laporan polis yang dibuat oleh seorang ahli perniagaan wanita pada Julai 1997 di Balai Polis Cheras, di sini.

“Dalam laporan polis yang dibuat, wanita berkenaan yang ketika itu berusia 42 tahun mendakwa dipukul oleh Zulkipli ekoran beliau menolak untuk melakukan hubungan seks.

“Polis telah menyoal siasat semua pihak pada waktu itu termasuk pengadu yang mendakwa teman wanita Zulkipli dan beberapa saksi. Kes itu kemudian dianggap telah selesai,” katanya di sini.

Ditanya apa yang dimaksudkan dengan ‘selesai’, Musa berkata: “Itu kena tanya Peguam Negara.

“Disebabkan kes itu ditimbulkan semula maka kita telah mengambil dan menyerahkan kertas siasatan tersebut kepada Peguam Negara untuk diteliti.

“Saya telah berjumpa dengan Peguam Negara pagi ini di pejabatnya bagi menyerahkan semula kertas siasatan itu untuk kegunaan beliau,” jelas beliau.

Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail gagal dihubungi untuk mendapatkan reaksinya.

Isu mengenai dakwaan itu ditimbulkan oleh sebuah pergerakan dikenali sebagai Gerakan Demokrasi dan Anti Korupsi (Gerak) melalui satu laman blog tempatan semalam. Dakwaan itu kemudian dipetik sebuah akhbar tempatan hari ini.

Semasa laporan itu dibuat Zulkipli adalah bekas Ketua Polis Johor. Beliau memegang jawatan sebagai Ketua Pengarah BPR pada 2001. Perkhidmatan beliau disambung secara pinjaman sebanyak tiga kali. Tarikh akhirnya di pejabat, difahamkan, ialah pada akhir Mac ini.

Sebelum menjawat jawatan dalam badan itu beliau adalah Ketua Polis Sarawak.

Menurut ketua polis negara itu lagi, pihaknya kini menunggu arahan selanjutnya daripada Peguam Negara berhubung kes itu.

“Terpulanglah kepada Peguam Negara (untuk tindakan seterusnya),” katanya.

Mengulas lanjut, Musa memberitahu, tiada laporan polis dibuat oleh mana-mana pihak berhubung kegiatan rasuah dan jenayah seksual yang dilakukan oleh Zulkipli.

Ditanya mengenai dakwaan bekas Pengarah BPR Sabah, Mohamad Ramli Manan bahawa Zulkipli memiliki harta yang tidak sepadan dengan sumber pendapatannya selain terbabit dalam aktiviti tidak bermoral dan aktiviti jenayah, Musa berkata, itu merupakan satu tuduhan baru.

“Jika ada laporan polis, kita akan siasat. Dalam kes ini, polis perlu meneliti sama ada perlu siasatan baru atau tidak,” jelasnya.

-----------------------------------------------------------

komen aku:-

Apabila ada kes seperti ini yang dilakukan oleh seorang yang merupakan Ketua Pengarah, apalagi ianya Ketua Pengarah BPR yang berada di bawah Jabatan Perdana Menteri, maka suatu kenyataan dari PM amat diperlukan bagi rakyat agar tidak dikelirukan oleh sesiapapun atau untuk rakyat memahami apa yang berlaku kerana ianya melibatkan soal keyakinan rakyat kepada sistem keadilan di negara ini.

Kes seperti ini menuntut yang dituduh digantung jawatan dan kuasanya sepertimana yang terkandung dalam undang-undang yang diterima pakai dalam pentadbiran awam Malaysia. Secara moralnya juga kalau sudah ada kes seperti ini, maka kerajaan mesti mengeluarkan kenyataan secara rasmi. Harapnya selepas ini perlulah dikaji dengan mendalam tentang kaedah perlantikan seseorang untuk ke jawatan tinggi dan penting seperti itu. Setahu akulah jawatan biasa sebagai pegawai BPR pun akan diselidiki hingga ke zaman sekolah. Apa yang berlaku ini mesti ada penjelasan dari pihak yang berkenaan.

Sunday, February 25, 2007

Masih lenakah kita?

Masih lenakah kita? apakah masih tidak mahu menyuarakan bantahan secara terang-terangan? apakah rakyat di Malaysia yang beragama Islam dan cintakan keamanan ini hanya mengelengkan kepala saja tanpa berbuat apa apa? Kalau inilah sikap kita tak mustahil takdir yang bakal berlaku itu akan sampai ke muka pintu rumah kita dan kita sendiri bakal menyaksikan tubuh-tubuh orang yang kita sayang nanti berkecai di depan mata, fikirkanlah...


Iran akan diserang? -- * AS sedia guna kekerasan * Israel minta ruang udara Iraq

SYDNEY 24 Feb. – Iran akan diserang?

Ini berikutan laporan akhbar yang menyatakan Israel sedang berusaha mendapatkan kebenaran Amerika Syarikat (AS) untuk menerbangkan pesawatnya melalui ruang udara Iraq bagi menyerang tapak nuklear Iran.

Kemungkinan serangan tersebut akan berlaku diperkuatkan lagi dengan kenyataan Naib Presiden AS, Dick Cheney yang negaranya tidak menolak kemungkinan untuk menggunakan kekerasan ke atas negara republik Islam itu.

Melihat kepada senario yang berlaku, adakah AS tidak lagi boleh berkompromi dengan Iran selepas beberapa siri rundingan berlangsung sebelum ini?

Serangan itu memperlihatkan perbalahan AS dengan Iran berhubung isu nuklear semakin memuncak dan ternyata alasan Iran sebelum ini yang menyatakan bahawa program pengayaan uraniumnya hanya bertujuan menjana tenaga dipandang sepi oleh negara yang menganggap dirinya sebagai ‘polis dunia’ itu.

Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) dalam laporannya kelmarin mengatakan Iran enggan menghentikan program pengayaan uraniumnya seperti yang dituntut oleh Majlis Keselamatan PBB dan sebaliknya bertindak memperkembangkan aktiviti itu.

Akhbar harian konservatif Britain, Daily Telegraph yang memetik seorang pegawai kanan pertahanan Israel melaporkan, rundingan sedang dijalankan untuk menyediakan satu ‘koridor’ di ruang udara Iraq jika negara Yahudi itu mengambil keputusan menyerang Iran.

‘‘Kami sedang merancang untuk setiap kemungkinan dan perbincangan mengenai isu-isu seumpama itu amat penting.

‘‘Jika kita tidak membincangkan isu-isu ini, kita akan menghadapi satu keadaan di mana pesawat-pesawat perang Amerika dan Israel mula menembak antara satu sama lain,’’ kata pegawai itu.

Timbalan Menteri Pertahanan Israel, Ephraim Sneh bagaimanapun menafikan laporan Daily Telegraph itu dan berkata, ‘‘Israel tidak pernah membuat permintaan seumpama itu.’’

Namun penafian Sneh itu mungkin tidak boleh dipakai berdasarkan tindakan-tindakan drastik negara Yahudi itu selama ini.

Cheney menyatakan adalah menjadi satu kesilapan besar jika negara seperti Iran dibiarkan menjadi kuasa nuklear.

‘‘Adalah satu kesilapan besar jika negara seperti Iran dibiarkan menjadi kuasa nuklear tetapi kesemua masalah masih boleh diselesaikan di meja rundingan,’’ katanya pada sidang akhbar yang turut dihadiri Perdana Menteri John Howard di sini hari ini.

Ulasan Cheney itu dibuat pada akhir lawatan seminggu beliau ke Jepun dan Australia.

Apa yang membimbangkan jika Iran diserang, ia akan menjadi satu ‘malapetaka’ di rantau Asia Barat apatah lagi negara republik itu mempunyai keupayaan senjata yang tidak kurang hebatnya.

Adakah kuasa Barat terutama AS dan sekutunya bersedia untuk menghadapi peperangan yang bakal menyaksikan pelbagai senjata canggih digunakan? soal pegawai Israel itu, yang terlibat dalam perancangan ketenteraan ketika memberitahu akhbar Daily Telegraph:

‘‘Satu daripada isu yang perlu dibincangkan ialah bagaimana menyerang sasaran di Iran.

‘‘Satu-satunya cara ialah dengan terbang melalui ruang udara yang dikawal oleh AS di Iraq,’’ tegasnya.

Seorang pegawai kanan keselamatan Israel dalam jawatankuasa strategik yang ditubuhkan untuk menangani ancaman Iran pula berkata: Usaha untuk menangani isu itu adalah yang terbesar pernah ditumpukan dalam sejarah Israel.

Pada tahun 1981, pesawat perang Israel memusnahkan reaktor nuklear Osirak dekat Baghdad selepas mengesyaki Iraq merancang membina senjata nuklear.

– Agensi

Bila akhirat dilupakan...........


Inilah wajahnya yang langsung tidak memperlihatkan kekesalan apabila mempersendakan isteri Rasullulah s.aw yang dicintai dan dikasihi oleh Allah s.w.t, para malaikatNya dan seluruh makhluk yang beriman di dunia ini. Wajah yang sudah diambang kubur ini yang langsung tidak kisah soal pembalasan di akhirat nanti.

Wajah yang hanya mementingkan sesuap nasi di dunia ini, wajah yang mementingkan keduniaan semata-mata. Apakah cukup bagi wajah ini dengan hanya memohon maaf secara terbuka? apakah beliau rasa dengan memohon maaf itu Allah akan mengampunkan dosa nya itu? Menghina isteri Rasullulah s.a.w bererti menghina Rasullulah sendiri, menghina Rasullulah bermakna menghina Allah..kalaulah itu niatnya.....

kalau sudah ini situasinya apakah hukum yang wajar diletakkan kepada wajah ini? Kalaulau dia berniat menghina isteri Rasullulah s.a.w dengan kata-katanya itu dan dengan kefahaman ilmu dia maka dia telah melakukan kesilapan yang besar yang memerlukan dia merujuk kepada para ulama bagi membetulkan kesilapannya. Tidak cukup dengan memohon maaf kepada manusia sahaja.

Apakah Jakim hanya mampu menyuruh beliau memohon maaf dan menarik balik kata-katanya begitu sahaja?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR 24 Feb. – Pelakon Rosnah Mat Aris (gambar) hari ini meminta semua pihak tidak menyalahkan beliau berikutan arahan agar program Sensasi TV3 itu dihentikan siarannya.

Bagaimanapun, beliau menegaskan, kontroversi yang berlaku adalah berpunca daripada kesilapan kedua-dua belah pihak.

‘‘Kalau tidak ada soalan, tidaklah ada jawapan. Cuma mungkin, baik saya mahupun pihak pengacara telah membuat kenyataan dan mengeluarkan soalan tanpa menyedari sensitiviti.

‘‘Saya berharap janganlah hendaknya kita menyalahkan mana-mana pihak tetapi adalah lebih baik kita jadikan ia sebagai satu pengajaran,’’ kata Rosnah ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai arahan kerajaan agar siaran Sensasi yang disiarkan secara langsung setiap Selasa pada pukul 11 malam di TV3 dihentikan.

Rancangan Sensasi pada 30 Januari lalu, mencetuskan kontroversi apabila aktres itu mengeluarkan kenyataan yang menyentuh secara sensitif usia isteri Rasulullah apabila diajukan pertanyaan oleh pengacaranya mengenai kecenderungannya bercinta dengan lelaki muda yang tidak sepadan usianya.

Bagaimanapun, Rosnah berharap, rancangan Sensasi yang diterbitkan oleh Jamil Hassan dan diacarakan oleh Awaluddin Shaari dan Intan Suraya itu tidak dihentikan kerana ia mempunyai ramai peminat dan mencatat rating yang tinggi.

Malah, beliau menyambut baik saranan pihak suruhanjaya supaya rancangan itu disiarkan secara rakaman untuk mengelakkan kontroversi dan isu-isu sensitif berbangkit.

‘‘Melalui siaran rakaman, pihak penerbitan boleh membuat suntingan dan artis boleh berfikir untuk memberi jawapannya.

‘‘Dengan cara itu ia tidak akan menjatuhkan maruah mana-mana pihak,’’ jelasnya.

Ditanya kemungkinan jika dirinya digam oleh pihak stesen TV berikutan kontroversi yang ditimbulkan, Rosnah berharap semua pihak memaafkan dia.

‘‘Berlakon adalah punca rezeki saya dan saya pula adalah ibu tunggal yang masih mempunyai tanggungan.

‘‘Saya minta janganlah hendaknya cepat menghukum. Saya akui kesilapan saya dan insaf, malah terus membuat kenyataan meminta maaf secepat mungkin,” katanya.

Sementara itu, TV3 dijangka mengeluarkan kenyataan esok.

Saturday, February 24, 2007

Bahagia mekar di kelopak rindu.....



kalaulah qalbu itu mampu menyuarakannya

pasti teriakkannya menggugurkan segala kelopak bahagia di dunia
tiada lagi yang akan mekar di jambangan cinta


siapalah mampu memahaminya
takala cinta dipersenda
terasa diri tidak bermaya
pedihnya terasa..


dari belahan luka cinta tertera
yang masih merkah dan merah warnanya
menghiris dan menitis darah kesakitannya


namun teman....

sekalipun kita terluka atas harapan dibina
pasti kan ada bahagia mekar di kelopak duka


jangan calarkan hati mu
jangan buahkan dendam di putik sendu
siramilah rindu itu


luka itu menyedarkan kita
betapa cinta itu ada pengorbanannya


tabahkan hatimu teman
dia tidak ditakdirkan untukmu
dan dikau tidak pula berdosa.....
tidak juga tercela dengan takdir itu.


pasti suatu waktu..cinta itu akan hadir jua
dengan kuntuman bahagia di penghujung rindu

Sudikah dikau wahai alam.....



ingin aku bersatu dengan alam ni

dalam satu irama yang syahdu
peluklah daku wahai alam
agar aku terlena di pangkuanmu


terimalah qalbuku ini
dendangkan padaku tentang isimu
terlalu berliku pintu rahsia itu
yang tak mampu aku mengenali dirimu


terimalah daku wahai alam
biarkan sinar mentari tu melimpahi hidupku
terimalah daku wahai alam
biarkan malam itu menyelimutiku


aku ingin bersatu denganmu wahai alam
menyelami dasarNya
menikmati anugerahNya
memahami akan ZatNya
sekalipun ruang masa itu tidak cukup bagiku


sudikah dikau wahai alam?

Wednesday, February 14, 2007

Hitam putih kehidupan................



Hitam dan putih
tidaklah putih lebih baik dari hitam
mungkin lebih menarik
itu suatu kemungkinan..ye hanya satu kemungkinan
mungkin juga hitam yang lebih menarik
itu satu kemungkinan juga bukan?


namun aku bukan membela hitam
mungkin putih lebih baik
ye satu kemungkinan..
dan hitam itu mungkin juga kejahatan
tapi bukankah putih itu boleh juga menjadi jahat?
semuanya adalah suatu kemungkinan bukan?


hitam dan putih
keduanya akan menjadi fitrah yang azali
putih dengan putihnya
dan hitam dengan hitamnya
hanya akur pada ketentuan Ilahi


tidak akan ada kemungkinan apa apa pada putih dan hitam
kalau tidak ada ceritanya
kalau tidak ada manusianya
kalau tidak ada alamnya
kalau tidak ada kebijaksanaanya
kalau tidak ada nafsunya


hitam putih kehidupan
suatu warna yang dicampak kepada manusia
buat kita berfikir dan menghargainya
kitalah yang menentukan cerita
pada warna hitam dan putih


hitam tidak semestinya lebih menarik dari putih
dan putih tidak semestinya lebih baik dari hitam
inilah kehidupan.......

Friday, February 09, 2007

Takdir yang menanti..........



dulu..bumi Iraq...bumi Plastein..bumi Afghanistan.. dipenuhi kemeriahan
di sana sini penuh dengan gelak ketawa
anak anak kecil di kejar si ibu ..penuh keceriaan
anak muda remaja yang aktif dalam pelbagai lapangan
yang tuanya tekun berusaha untuk menikmati kemewahan


bumi yang ditadbir dengan aman damai
walau ada sengketanya..walau ada silapnya...masih utuh ..rakyat masih gembira
Agama masih diamalkan..tanpa ada sekatan dan halangan
makmur dengan kurniaan dari Tuhan


semua itu hanya tinggal kenangan
bertukar menjadi mimpi ngeri penuh ketakutan
tubuh badan si ayah disiat di hadapan anak sendiri
tubuh anak diratah dinodai ..tubuh ibunya juga..disiksa dan dibunuh ngeri
yang ada kini hanya kemusnahan..penghapusan satu demi satu anakperibuminya


kota di bom setiap hari
tembakan di sana sini
teriakan silih berganti
rintihan sudah tidak memberi erti
tiada bezanya kini..
manusia dan haiwan bergelimpangan di sana sini


mengapa semua ini terjadi
apa bezanya mereka berbanding kita
tidak bijakkah mereka mentadbir negeri sendiri
hanya mereka kah yang ditakdir menerima nasib Ilahi?


siapa kita yang megah dengan semua kekayaan sendiri
tidak singgahkah takdir itu nanti
di bumi yang kita cintai ini.....


apakah takdir itu akan bertandang ke juga ke sini suatu hari nanti?
itukah takdirnya yang menanti?

Wednesday, February 07, 2007

Antara soalan lelaki dengan jawapan wanita....



Aku tertarik ngan satu soalan yang datangnya dari seorang suami yang tentunya lelaki..dan aku juga tertarik dengan begitu banyak jawapan yang datang dari kaum hawa (wanita)..aku hanya ingin memaparkannya di blog aku.. kalau rasa nak bagi pandangan pada apa yang berlaku..silakanlah..kalau nak menjawab soalan lelaki ini pun silakanlah.. ini soalan asalnya:-

___________________________________________________

assalamualaikum,
saya ada satu kemusykilan terhadap sikap kaum wanita, mungkin
dapat sedikit penjelasan dari semua kaum wanita.

soalan saya,
kenapa wanita cinta pada suami.
setiap wanita yang bersuami akan sentiasa mengasihi suami mereka,
tak kira buruk macam mana perangai mereka atau rupa mereka, isteri
tetap sayang.
apa yang isteri nampak pada suami mereka tu?
saya pernah melihat seorang isteri yang cantik dan sopistikated tetapi
mempunyai suami yang sederhana dan tak moden, tapi namak mereka very loving.
apa yang isteri melihat pada tiap-tiap suami mereka.

tak ada ke satu masa isteri ni berhalusinasi untuk memiliki, suami yang perfect.
saya tak faham.

terima kasih.
suami yg tak faham
________________________________________________
jawapan di bawah ini semuanya dari wanita...ini aku cedok dari mailinglist yang aku jadi ahlinya :-

jawapan:-

Wanita dikurniakan naluri yg begitu - setia pd yg satu. Klu bercinta, mrk
akan sentia walau apa terjadi. Klu dah bergelar isteri, mrk tetap akan setia
walau mcm mana keadaan suaminya - tak kiralah miskin ke, buruk ke,
perangai agak kurang elok ke (tp bab perangai ni, selagi tak menyeksakan,
selagi tu la rk akan setia. Hingga tiba ke satu peringkat di mana isteri dah
tak thn, mrk HARUS tidak taat lagi kpd suami - alah, common sense la.. sesapapun
akan menjauhkan diri klu pasanganny baran, malas kerja, etc..etc..)
ZU IM
-------------------------------------------------------
salam,
pada saya tak ada yang musykil..jodoh ditentukan oleh ALLAH s.w.t, kena terima seadanya...
setiap org x perfect....kalu kiter tengok ramai di luar sana yang tak macm pinang di belah dua...
yang itu x kisah...janji hidup bahagia...kekal ke akhir hayat...kalu isteri keje bagus dr suami..isteri kena respect suami....kena tolak ansur dlm rumahtangga nih... ------------------------------------------------

waalaikumsalam.

en suami yang tak faham..

ni soalan ape ni?..la..anda sbg suami..tidakkah isteri anda mengasihi
anda..pastinya anda mengharapkan isteri anda sentiasa mengasihi
anda..begitu juga dgn isteri-isteri yang lain..salah satu tujuan
perkahwinan untuk berkasih sayang..apabila seorang wanita telah
menerima lamaran lelaki..kasih sayangnya dicurahkan sepenuhnya pada
suaminya dan seterusnya pada zuriat-zuriatnya. .itu pada pendapat saya
la...kecuali yang kena kawin paksa ke...ape ke...ni kes lain
plk...syurga isteri di bawah suami...ajaran agama,isteri wajib setia
dan kasih pada suaminya dan menurut perintahnya selagi tidak
melanggar hukum syarak. sayangilah isteri anda juga,,,..

-isteri yang sayang sangat pada suaminya--
-------------------------------------------------

Assalammualaikum wbt,

betul2.. sayepun sayang sangat2 kat suami sy.. :) rasernyer sebab kebanyakkan wanita apabila da decide utk mengahwini seorang lelaki, die mmg da prepare utk mengabdikan dirinyer pada lelaki bergelar suami itu utk seumur hidup.. tuh yg sanggup berkorban apa sahaja.. kalau sebelum nih belanja utk diri sendiri, bile da kawin tau budget2.. tau kasihan suami carik duit..tolong suami sama-sama settlekan belanja hidup.. walaupun berkerja, tp balik umah sama penat sanggup ke dapur berperang ngn kuali pulak.. kemas umah. ..semuanyer demi kasih sayang.. sampai penat tuh takteraser dahh..

as long as the husband did not betray her trust, sy rase mmg ramai isteri akan terus setia dan menyayangi suami nye seadanya.. :) regardless physical apprearance suami die berubah/x selepas berkahwin, sbb perempuan biasernyer lebey memandang kepada kebaikan layanan&kasih sayang suami berbanding paras rupa&physical.. so even lepas mengandung.. bersalin .. berpantang.. sanggup pulak bersusah payah diet utk mengembalikan kecantikan asal utk siapa?? utk suami die jugakk.. :)

apepun, sy doakan suami tak faham nih, semoga turut berbahagia mendapat isteri yg menyayangi anda seadannya dan if that's the case hargaila isteri anda the way she deserves it..

----------------------------------------------

ntahla nak ulas mende ni...kuasa tuhan..tapi mmg bile seorg perempuan dh bergelar isteri die akan terus jadi taat dan sentiasa sygkan suaminya...insticnt ...perasaan syg yg mendalam ditambah plak bila dh ada cahaya mata bersama lagila perasaan tu erat....hingga terpaksa terima semua keburukan suami...isteri mmg senang memaafkan demi sebuah rumahtangga. ..harapkan rumahtangga kekal bahagia bersama...fikirkan anak yg penting...nak die membesar ngan ibu & ayahnya...
bab nk menghalusi memilih suami ni susah nak ckpla sebab JODOH tu...kdg2 yg ade degree kawin ngan laki yg xde kelulusan apa2 bahagia jugak dan ada gak yg x bahagia...so pasrah dan tawakkal ja la...setiap ketentuan Tuhan tu ade hikmahnya...

-----------------------------------------------

INI TAMBAHAN DARI LELAKI/SUAMI TERSEBUT:-

terima kasih pada yang membantu memberi pendapat,
kenapa saya tanya soalan ini?

sebenarnya sebagai seorang suami, saya rasa cukup rendah diri dengan isteri
saya, walaupun saya lebih tinggi dari dia.
compare gaji, saya kurang rm3,000 dari isteri. (gaji dia RM6,000/mth)
compare educated, saya kurang 3 sijil dari dia (dia grad USA)
compare mesra alam, saya sangat pendiam (dia, letak mana pun boleh cari kawan)
saya cuma setakat boleh ajar dia sembahyang je. kalau pergi makan kat
restoran mat salleh, dia le yang order.

bagaimana kami berkahwin... ...JODOH kut.
kami dah berkahwin 3 tahun, anak sorang, so far tak ada masalah, layanan sebagai
isteri tetap maintain.
tapi.......ini yang nak tahu..adakah cinta seorang isteri boleh berubah....

salam,
suami yang dah mula mengerti.

----------------------------------------------------------------------------------------------

SAMBUNG BALIK JAWAPAN DARI KAUM WANITA:-

salam en.suami...
seorang isteri yang taat takkan menilai suami dr segi kemampuannya berbelanja atau apa.Once bila dia dah menerima anda dalam hidupnya, Insya Allah hatinya akan tetap setia dan patuh..tp setakat gaduh sikit2 tu biasalah kan..adat berumah tangga..so takyah la nak sensitif atau ada prasangka buruk pd isteri...

------------------------------------------------

alam...

jawapannya senang jer...
Jika hati dah terpaut.. kekurangan tak menjadi halangan...
Jika hati dah terpaut - tu jawapannya.. . kekadang tak perlu punya alasan.
Saudara bertuah dianugerahkan isteri yang memahami tanggungjawab dan menghargai anugerah Allah kepadanya...
Jangan dipertikaikan lagi.. Tapi .. mampukah saudara menghargai anugerah yang dikurniakaNYA ini kepada saudara?

------------------------------------------------

Assalamualaikum,
Alhamdulillah, tiada ilmu yang lebih bermakna daripada ilmu solat yang diajarkan kepada isteri. Itulah tiang segala²nya. Anda amat bertuah. Pohonlah kepadaNya dilindungi rumahtangga. Cubaan pasti akan mendatang, namun kesabaran adalah bentengnya.

-----------------------------------------------

Salam,

buat sang suami yang tak faham,

jay dgn suami mcm langit dgn bumi.

jay lulusan uitm, dia kolej islam

jay amik cos tourism, dia ussuluddin

jay kerja gomen, dia kerja sendiri (ala2 kerja kampung)

jay org pahang, dia orang thailand

jay guna kalendar barat, dia guna kalendar islam

klu nak senarai mmg byk yg berbeza,

tapi rasa cinta, kasih dan hormat kami sama

mungkin itu jawapan yang dicari kot...

-----------------------------------------------------

ye la awak...nape awak berperasaan risau mcm tu...ade ke tindak tanduk nyer yg membuat awak rasa x dihargai...kalau seperti yg awak explain tu saya tgk Alhamdulillah. ..awak patut bersyukur... .Insyaallah die tak berubah hati...
Actually saya salah seorg isteri yg lebih gak dr suami...education & income & suami saya lebih muda 2 thn dr saya, sebab tu pada saya xde masalah asalkan suami menjaga tanggungjawabnya dan rumahtangga sebaik suami....tp kalau die wat salah saya tegur...saya hormat dia sebagai suami....
jgn risaula erk....awak dh jalankan tanggungjwb paling besar pun dgn bimbing dia kearah agama.

------------------------------------------------------

assalamualaikumm. .
manusia diciptakan berpasangan. .
bukan nak burukkan ayah sdri..tp itulah kenyataan nye..
he drug addict!!!dah bertahun..smp la sy aiza dah bersuami & dah punya anak sdri!!!
tp tak pnah skali pon aiza dgr ibu aiza merungut..apatah lgi nak mohon CERAI!!!
mcm aiza sdri tak lah pandai..mcm jay gakk..aiza ni beser jer..hubby aiza amik agama gak ms sek dlu..itu jer yg lebih nyer..yg lain tak tahu lah nak ckp cam ner..tp hati dah terpaut..
mcm mana buruk or tak berpelajran skali pon..im very² proud coz dikurniakan hubby mcm dia..
------------------------------------------------------

bagi saya asalkan awak berperanan sebagai pemimpin dalam keluarga, bersifat pelindung, awak akan dihormati oleh isteri, tak kira betapa tinggi pangkat isteri dalam bidang tugasnya.

rasanya perbezaan bukan jadi penghalang, yang jadi penghalang mungkin adalah suami+isteri yang tidak memahami peranan/batas masing2 dalam rumahtanga.

banyak2 baca ayat pengasih ini, "Qul in kuntum tuhibbuunallaha fat tabi'unii... ..., sebut namanya sebelum menyebut kalimah- yuhbib kumullah..." pas tu hembuskan pada umbunnya.... masa isteri tidur.

semoga kebahagian berkekalan.

------------------------------------------------------

apa kata, utk mengurangkan rasa rendah diri, u cuba utk upgrade diri u. like carik keje lain yg lagi masyuukk ke..or ade side business ke. or u melabur main saham ke. tapi i yakin that your wife loves you very much. kalau dia org yg pandang material je.. for sure awal2 lagi dia dah reject u kan??!! still u're her husband, imam dlm solat dia. setakat order mknn kat restoren omputih tu i pun mmg kena buat everytime. bila nak kena speaking sket mmg hubby i tolak i kedepan punye.. tu mende kecik la...jgn le pikir sgt. kalau u pikir sgt kesian kat dia tau... mana la tau dia nak shopping sakan ke...tapi dia kesian kat u nanti rasa rendah diri...so..dia pun tak beli brg2 dia yg dia mampu & deserve to buy... pls put yourself in her shoes jugak.

anyway... my situation quite similar dgn u. tapi no doubt i love & respect my husband very much. pilihan hati sendiri kan..takde sapa paksa pun. but my hubby works hard to improve his income and tak lupa kasik i sikit bila dia ade lebih and tak pernah miss kasik nafkah bulan2 walaupun i tau dia slalu tak cukup duit. pikir2 la....

--------------------------------------------------

senang je... fikirkan kebaikan2 yg isteri dah lakukan utk kebahagiaan r/tangga... mcm tu jugak sebaliknya.. . kalau kita asyik memikirkan yg -ve sbb tu ada pelbagai perasaan yg timbul antaranya spt soalan yg en suami yang tak faham...
tak pyhlh terlalu detail nak fikirkan kenapa si isteri memilih lelaki yg sederhana malah x moden... itulah kuasa Allah sebenarnya.. . Dia menciptakan yg terbaik utk yg terbaik...
tak kisahlah yg itu cantik yg ini pulak tak handsome... kalau dah suratan dan jodoh mereka macam tu kenapa nak menolak takdir... lagipun tentu ada hikmah kenapa Allah jadikan begitu...
kita hanya merancang yg tentukan dah tentu Yang Maha Esa... kan senang jawapannya wahai en suami yang tak faham...
-----------------------------------------------------------------

Salam,

Wanita diciptakan Allah penuh dengan emosi atau perasaan. Sukar untuk difahami oleh lelaki akan kepelbagaian perasaan yang ada pada wanita. Selalunya, wanita akan tertarik kepada lelaki yang memenuhi kehendak emosi mereka. Betul tak ibu-ibu? Walau sekaya mana atau sekacak mana pun seorang lelaki, jika dia tidak boleh memahami perasaan wanita, ianya tak akan berjaya. Cuba buat survey – mesti ramai wanita akan meletakkan “Understanding” as one of their top requirement compared to “Looks”.

Ini adalah anugerah Allah kepada makhluknya. Berlainan dengan lelaki yang lebih kepada “akal”/logik drp perasaan. Itu yang buat En “suami” bertanya sebab baginya ianya tidak “logik” tetapi bagi si isteri, ianya semua soal hati :-).

Sebab emosi ini jugalah para ibu sanggup melalui keperitan melahirkan anak mereka kerana perasaan tatkala menatap wajah bayi buat pertama kali menjadi penawar bagi segala kesakitan yang dilalui. Cuba tanya lelaki, mesti serik :-).

Sebab itu juga wanita lebih gemar buku-buku atau movie yang menyentuh perasaan – kisah kekeluargaan, romance, dan seumpamanya tetapi lelaki lebih gemar kisah misteri, suspense, sports dan lain-lain sebab ianya mempunyai unsur “logik”.

Semua ini adalah anugerah Allah. Wanita & lelaki berbeza tetapi melengkapi satu antara lain. Keharmonian boleh dicapai jika masing-masing faham akan perbezaan ini, insya Allah.

Wassalam,
Lily

--------------------------------------------------------

bagi saya buat apa nak difikirkan sangat soal tu. Allah pun dah berfirman kalau nak jadi sesuatu tu, maka jadilah ia. kalau jodoh awak berpanjangan, alhamdulillah. kalau takde pun, alhamdullillah juga. mungkin ada hikmah diatas sesuatu kejadian tu. buat apa nak fikirkan perkara negatif. jika sentiasa diulang-ulang, difikir-fikir umpama kita mendoakan perkara yang tak baik terjadi. kita jadi kurang keyakinan diri yang akhirnya boleh menimbulkan syak wasangka, curiga, cemburu pada pasangan. syaitan pun mainkanlah peranan menghasut. perkara yang sepatutnya boleh dielakkan pun boleh terjadi.

apa-apa pun yang paling penting persefahaman dan tolak ansur. yang pasti material bukan tempat teratas di dalam sesuatu hubungan suami isteri. mungkin tempat ke2,10,1500. terpulang kepada individu. kalau tak takkan awak berkahwin dengan isteri awakkan.


Norafiza Binti Md. Yusoff
Logistic Department

-----------------------------------------------------------------

Allhamdullilah. ...syukur pada Allah....
Awak seorang suami yang sangat bertuah dan beruntung sbb walaupun ada 'bende' isteri awak lebih, tapi dia amat baik dan setia pada suami dia.Banyak pekara lain yang boleh awak kongsi dan ajar dia.Jangan terlalu merendahkan diri....berbangga pada diri sendiri
Tahniah semuga perkahwinan kalian akan bahagia sehingga akhir hayat...amin

--------------------------------------------------------------------