Tuesday, April 07, 2009

Bukit Gantang dan Bukit Selambau

Kemenangan kepada calon PAS dan Calon PKR dari Pakatan Rakyat merupakan isyarat kepada suatu bentuk pemikiran baru yang perlu disedari oleh BN dalam usaha untuk meneruskan survival politik parti pemerintah.

Rakyat telah melihat sesuatu perkara dengan teliti...soal ugutan, ketakutan, atau pembangunan itu sendiri sudah tidak dipedulikan oleh sebilangan besar rakyat apalagi golongan muda sekarang. Pemikiran dan cara berfikir mereka lebih dipengaruhi oleh isu-isu nasional dan universal kerana mereka sedar bahawa isu-isu tempatan tidak boleh diselesaikan sekiranya isu-isu nasional dan universal tidak diselesaikan. Untuk lebih mudah memahami, sebagai contoh, kewibawaan dan kemampuan kepimpinan diperingkat pusat dilihat secara sedar bahawa ianya akan mempengaruhi keputusan atau penyelesaian di peringkat tempatan.

Hubungkait struktur yang ada diperingkat pusat akan mempengaruhi struktur di peringkat tempatan. Rakyat juga sedar bahawa soal kualiti merupakan isu yang mesti diberi perhatian disamping soal-soal keadilan dan sebagainya. Beberapa tindakan dan cara penyelesaian kepada isu-isu besar memberikan kesan mendalam kepada pemikiran rakyat. Rakyat melihat situasi ini, ketakutan baru bukan lahir akibat tekanan dan ugutan mana-mana pihak tetapi lebih kepada kematangan mereka dalam menilai dan juga harapan yang mereka pertaruhkan.

BN harus berubah namun mampukan mereka melakukan perubahan? atau mungkinkah mereka terpaksa akur bahawa akan wujud suatu kuasa baru disebelah Pakatan Rakyat?

Apapun rakyat semakin bijak menilai dan semakin matang dalam menguruskan kehidupan mereka sendiri.

No comments:

Post a Comment