Thursday, December 14, 2006

Pemerintahan Yang di-Pertuan Agong ke-13


Sultan Mizan yang aku kenali seorang hamba Allah yang taat dan tawaduk, baginda begitu berminat dan banyak menghabiskan masa meneliti dan mendalami agama ISLAM. Seorang Raja yang terlalu sayangkan rakyatnya. Baginda berjiwa serdahana dan mudah untuk didekati kiranya bertujuan baik dan ikhlas.



Aku pernah menyaksikan sendiri salah satu dari sifat penyayangnya suatu ketika dahulu, ketika itu baginda mungkin berusia dalam lingkungan awal dua puluhan. Suatu ketika baginda bersiar-siar sendirian dengan memandu kereta di kawasan perumahan rakyat di Pantai Batu Burok, tiba-tiba ada seorang anak kecil melintas jalan, boleh dikatakan anak kecil ini baru boleh berjalan, tanpa disedari ibunya yang ketika itu sedang sibuk menjual kueh di bahu jalan.. lalu baginda turun dari kereta dan memeluk dan mendukung anak kecil itu, di ciumnya dan diserahkan kembali kepada ibunya sambil tersenyum penuh kemesraan. Inilah sikap Raja Terengganu sekarang yang sudah ditabalkan menjadi Yang DiPertuan Agong Malaysia.



Baginda juga mempunyai seorang ibu yang sangat penyayang dan bermurah hati, aku pernah mengenali dan mengadap bonda baginda YTM Tengku Nong. Beliau seorang yang sangat perhatin dan dekat dengan rakyat sepertimana anakanda baginda. Semoga Allah memberkati dan meredhai pemerintahan baginda dan seluruh kaum kerabat baginda .. ameen.

No comments:

Post a Comment