Sunday, February 25, 2007

Bila akhirat dilupakan...........


Inilah wajahnya yang langsung tidak memperlihatkan kekesalan apabila mempersendakan isteri Rasullulah s.aw yang dicintai dan dikasihi oleh Allah s.w.t, para malaikatNya dan seluruh makhluk yang beriman di dunia ini. Wajah yang sudah diambang kubur ini yang langsung tidak kisah soal pembalasan di akhirat nanti.

Wajah yang hanya mementingkan sesuap nasi di dunia ini, wajah yang mementingkan keduniaan semata-mata. Apakah cukup bagi wajah ini dengan hanya memohon maaf secara terbuka? apakah beliau rasa dengan memohon maaf itu Allah akan mengampunkan dosa nya itu? Menghina isteri Rasullulah s.a.w bererti menghina Rasullulah sendiri, menghina Rasullulah bermakna menghina Allah..kalaulah itu niatnya.....

kalau sudah ini situasinya apakah hukum yang wajar diletakkan kepada wajah ini? Kalaulau dia berniat menghina isteri Rasullulah s.a.w dengan kata-katanya itu dan dengan kefahaman ilmu dia maka dia telah melakukan kesilapan yang besar yang memerlukan dia merujuk kepada para ulama bagi membetulkan kesilapannya. Tidak cukup dengan memohon maaf kepada manusia sahaja.

Apakah Jakim hanya mampu menyuruh beliau memohon maaf dan menarik balik kata-katanya begitu sahaja?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

KUALA LUMPUR 24 Feb. – Pelakon Rosnah Mat Aris (gambar) hari ini meminta semua pihak tidak menyalahkan beliau berikutan arahan agar program Sensasi TV3 itu dihentikan siarannya.

Bagaimanapun, beliau menegaskan, kontroversi yang berlaku adalah berpunca daripada kesilapan kedua-dua belah pihak.

‘‘Kalau tidak ada soalan, tidaklah ada jawapan. Cuma mungkin, baik saya mahupun pihak pengacara telah membuat kenyataan dan mengeluarkan soalan tanpa menyedari sensitiviti.

‘‘Saya berharap janganlah hendaknya kita menyalahkan mana-mana pihak tetapi adalah lebih baik kita jadikan ia sebagai satu pengajaran,’’ kata Rosnah ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai arahan kerajaan agar siaran Sensasi yang disiarkan secara langsung setiap Selasa pada pukul 11 malam di TV3 dihentikan.

Rancangan Sensasi pada 30 Januari lalu, mencetuskan kontroversi apabila aktres itu mengeluarkan kenyataan yang menyentuh secara sensitif usia isteri Rasulullah apabila diajukan pertanyaan oleh pengacaranya mengenai kecenderungannya bercinta dengan lelaki muda yang tidak sepadan usianya.

Bagaimanapun, Rosnah berharap, rancangan Sensasi yang diterbitkan oleh Jamil Hassan dan diacarakan oleh Awaluddin Shaari dan Intan Suraya itu tidak dihentikan kerana ia mempunyai ramai peminat dan mencatat rating yang tinggi.

Malah, beliau menyambut baik saranan pihak suruhanjaya supaya rancangan itu disiarkan secara rakaman untuk mengelakkan kontroversi dan isu-isu sensitif berbangkit.

‘‘Melalui siaran rakaman, pihak penerbitan boleh membuat suntingan dan artis boleh berfikir untuk memberi jawapannya.

‘‘Dengan cara itu ia tidak akan menjatuhkan maruah mana-mana pihak,’’ jelasnya.

Ditanya kemungkinan jika dirinya digam oleh pihak stesen TV berikutan kontroversi yang ditimbulkan, Rosnah berharap semua pihak memaafkan dia.

‘‘Berlakon adalah punca rezeki saya dan saya pula adalah ibu tunggal yang masih mempunyai tanggungan.

‘‘Saya minta janganlah hendaknya cepat menghukum. Saya akui kesilapan saya dan insaf, malah terus membuat kenyataan meminta maaf secepat mungkin,” katanya.

Sementara itu, TV3 dijangka mengeluarkan kenyataan esok.

No comments:

Post a Comment