Friday, June 27, 2008

Syabas Dato Seri Nazeri

Aku tertarik nak mengulas isu pertikaian antara Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz yang menegur Timbalan Pengerusi Kelab Anggota Parlimen Barisan Nasional (BNBCC) Datuk Bung Mokthar Raden ( BN-Kinabatangan) ..antara kata-katanya ialah " kebudak-budakan dan dari kelab samseng" apabila para ahli jawatankuasa kelab itu bertindak sendiri membuka halangan yang dipasang untuk menghadkan kawasan liputan media di Parlimen.

Aku rasa apa yang dikatakan oleh YB Dato Seri Nazri itu betul dan tepat, memang tindakan atau arahan untuk menghadkan liputan media di area-area tertentu itu kurang bijak namun itu keputusan pengurusan parlimen yang mana hak itu adalah dalam bidang kuasa mereka.

Apa pun alasannya tidak penting untuk diulas tetapi apabila diingkari malah dibuat tindakan sendiri oleh ajk. kelab penyokong kerajaan, itulah tindakan yang menampakkan sikap tidak matang dan tidak berfikir. Siapapun kita, ada had dan batasnya untuk melakukan tindakan, kalau semua boleh bertindak sendiri tanpa ada batas, risau pula ianya akan menjadi ikutan rakyat dan pihak lain. Ye lah kan..kalau pempimpin kencing berdiri, rakyat akan kencing berlari.

Sepatutnya diserahkan kepada pihak yang membuat peraturan itu untuk mengambil tindakan, dan mereka boleh mendesak untuk diberikan penjelasan namun bukannya bertindak sendiri semata-mata rasa tidak puas hati atau merasakan tindakan kita itu betul. Ada kaedah dan batasnya.
Syabas pada Dato Seri Nazeri atas keberanian menegur ajk. penyokong kerajaan tersebut.

No comments:

Post a Comment