Saturday, June 07, 2008

PILIHAN DI TANGAN KITA

Kalau dulu aku masih menaruh harapan bahawa kerajaan sedang melakukan perubahan, namun apa yang aku dapati sekarang semakin jelas bahawa mereka bukan melakukan perubahan tetapi terawang-awang dengan seribu satu masalah yang timbul akibat dari keputusan yang tidak tepat dan salah.

Keputusan yang tidak tepat dan salah ditentukan oleh pemimpin bermula dari atas sampai ke bawah. Kenapa ini berlaku? sebabnya yang juga jelas ialah kerana sistem pemilihan pemimpin kita terlalu jumud dan tidak berlandaskan aspek kualiti. Mereka dipilih atas sebab-sebab yang lain dan tidak atas dasar kualiti. Mereka tidak dinilai dan dipilih berdasarkan kemampuan dan idea serta perancangan mereka.

Isu minyak antara isu terbaru, pelik dan sangat tidak kena dengan kenaikkan dan kaedah yang diperkenalkan. Ramai yang telah mengulas secara detail, pastinya selepas ini kemampuan membeli menurun, inflasi meningkat, jenayah juga meningkat, kadar stress di kalangan rakyat juga berganda, pendapatan perkapita rakyat tidak berubah, rasuah terus meningkat dan tidak mampu diselesaikan, jurang antara yang miskin dan kaya lebih ketara, dan bermacam macam lagi.. kesemua ini menjurus kepada kemusnahan secara langsung atau tidak langsung.

Apa lagi yang kita mahu lihat, pilihan di tangan kita sebenarnya, untuk mati perlahan-lahan dalam kesakitan dan penderitaan atau kembali sedar dengan melakukan perubahan. Pilihlah.....


No comments:

Post a Comment