Sunday, September 07, 2008

16 September

16 September bukan lagi sekadar satu tarikh biasa, ianya juga sudah menjadi suatu peristiwa, persepsi, penilaian, dan segala macam lagi. 16 September membuat semua menjadi kelam kabut. Kalau dahulunya tarikh ini tidak memberi kesan yang besar namun kini berubah. Kenapa?

Semua tau kenapa, tarikh yang dikatakan akan bertukar kerajaan dan kepimpinan negara. Semua tau siapa yang memainkan sentimen ini, samaada ianya benar atau tidak, sudah menjadi tidak penting, yang penting ialah sentimen ini menjadikan semua orang menjadi aktif. Keaktifan ini meliputi dari aspek kerisauan, kebimbangan, ketakutan atau kegembiraan, perubahan, kepuasan atau apa saja. Segalanya mungkin.

Dari sudut manapun Anwar berjaya memainkan peranan dan sentimen dalam isu ini. Kredibilitinya sebagai pemimpin tidak siapapun dapat meraguinya. Kita melihat sendiri betapa beliau mampu memainkan peranannya untuk menjadikan UMNO kucar kacir dan hampir terbenam. Selama ini baik PAS, DAP atau siapa saja tidak mampu menebusi "kekebalan" UMNO.

Pada peringkat awalnya UMNO mampu mengubah situasi ini, mampu diselamatkan dari terbenam tapi dek kerana kebebalan beberapa pemimpin yang ego dan tidak berkualiti yang sama sekali tidak mahu memberi peluang kepada Anwar untuk kembali ke UMNO maka sekarang UMNO menerima natijahnya.

Kalau UMNO menerima Anwar, hanya sedikit kesan yang akan timbul namun sekarang kesannya sudah menyeluruh. Soal keyakinan rakyat dan ahli sudah terhakis teruk. Peringkat bawahan menerima Anwar dengan baik, ini dibuktikan oleh banyak peristiwa.

16 September walaupun tidak tiba lagi namun Anwar sudah memperolehi kemenangan apabila berhadapan dengan UMNO. Permatang Pauh adalah hadiah awal kepada kemenangan ini. 16 September walah jadi atau tidak seperti yang diramal bakal mengubah langskap politik negara.

Apapun, samaada aku suka atau tidak suka kepada Anwar, aku akui beliau adalah pemimpin yang sukar ditandingi dan berkarisma dan berkualiti.

No comments:

Post a Comment