Thursday, March 15, 2007

Tiga Peratus sahaja???



Terbaru satu lagi penafian dilakukan dan selepas Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat(KPWKM), disusuli oleh Menteri Besar Selangor, dan kini oleh Institut Perkembangan Minda (INMIND) suatu badan yang membiayai kajian tersebut. Terlalu banyak persoalan yang berada dalam kepala aku ini, makin difikir makin pelik pulak aku rasa... aku malas nak komen panjang berkaitan isu ini tapi aku ingin memaparkan persoalan tersebut di sini:-

1. Kenapa sebelum apa apa Menteri KPWKM menafikannya? Dan Kenapa MB Selangor mengambil sikap yang sama? Kedua duanya adalah orang politik, apakah tujuan penafiannya sama? Sebab perkara ini di bawah tanggungjawab kedua-duanya? sebab nanti kalau benar akan memperlihatkan kelemahan yang ketara?

2. Aku tak faham penafian orang politik ini, seolah olah memperlihatkan apa yang dilakukan oleh pihak Universiti (profesional) itu seperti budak-budak sekolah yang membuat kajian. Ini soal integriti, soal profesionalisma universiti yang terdiri dari pakar-pakar akademik, begitu bodohkah mereka ini? kalau mereka bodoh mengapa boleh melahirkan ramai pelajar yang cerdik dan cemerlang? apakah mekanisma kajian di universiti lapuk? apakah mereka yang melakukan kajian di Universiti ini main-main? susah aku nak fikir perkara ini.

3. Pihak UKM sendiri mempertahankan hasil kajian pensyarah/pakar mereka, lalu apakah rasionalnya untuk orang politik menafikannya?

4. Terbaru penafian yang dilakukan oleh Intitut Perkembangan Minda ni yang mengatakan ada kesilapan dalam memasukkan data, kalau kesilapan memasukkan data, kenapa tidak pihak yang melakukan kajian membuat kenyataan kepada umum? Peliklah kalau pihak yang membiayai mengatakan ada kesilapan wahal pihak yang melakukan kajian senyap dan berdiam diri...

5. Kalau benar silap sepatutnya UKM kena membuat kenyataan rasmi kerana ini bukan isu kecil, kesilapan ini akan mencalarkan integriti dan profesionalisma UKM, kalau silap maka kajian ini tidak boleh diterima pakai dan sebarang pembetulan hanya akan mengundang seribu satu persoalan.

6. Pada pandangan aku seolah-olah (hanya persepsi) ada tekanan yang sengaja dilakukan untuk membenarkan pandangan tertentu sebelum ini sehingga suatu kelemahan dalam kajian itu perlu diwar-warkan dan semua ini memperlihatkan betapa bodohnya dan rendahnya tahap profesionalisma UKM dalam soal ini.

7. Kesilapan memasukkan data? kalau kesilapan ini berlaku dalam isu ini maka akan ada keraguan melambak lagi dalam isu lain pula. Siapa nak yakin dengan UKM? Siapa nak yakin dengan daya intelek orang melayu? Keintelektualan melayu yang boleh diperkotak katikan oleh pihak pihak yang berkepentingan.

8. Kalau benar UKM silap dalam perkara ini maka perlu diambil tindakan tegas ke atas pakar yang melakukan kajian tersebut tetapi benarkah beliau silap dalam soal ini? Benarkan beliau tidak faham akan definisi seks?

9. Banyak lagi persoalan yang bermain dalam kepala aku ni tapi kalau aku keluarkan kat sini yang susahnya nanti adalah aku jugak. so cukuplah..kalau ko orang ada persoalan..respondlah ...

4 comments:

  1. Anonymous1:37 AM

    sumthing wrong sumwhere...mungkinkah ada konspirasi...hurm...
    kena double check ni..baru leh dpt keputusan tepat

    ReplyDelete
  2. Anonymous8:01 AM

    memang bnyk silapnya..Itulah akibatnya kalau org politik hanya pandai bercakap tanpa berfikir.

    ReplyDelete
  3. konspirasi? hurmmmm ..mungkinkah kan chii... emmmm emmmmmm :p

    ReplyDelete
  4. hehehe azuna.. srikandi tul azuna ni.. pandai bercakap tanpa berfikir..emm kalau orang politik ada sikap ni..hancur negara kan azuna kan emmmmmmm

    ReplyDelete