Saturday, March 31, 2007

Usahawan Cilik.....

Aku ke Melaka jumaat baru ni kerana menemani isteriku mengajar sambilan di Kolej Universiti Antarabangsa Sains dan Teknologi Melaka Malaysia. Sementara menunggu aku meronda ke kawasan yang berdekatan..

Puas aku lepak di Taman Tasik Melaka, aku ke Taman Rekreasi pulak..pastu aku ke Zoo Melaka...semasa aku pusing ke kawasan parking bawah tepi dataran tu aku terasa haus..lalu aku singgah di sebuah warung menjual air, buah dan cenderahati di situ...

" Abang nak apa bang? tanya penjual cilik yang aku agak baru sekolah rendah tu..

Aku pandang cermin..ehh muda sangat ke aku ni..wahal dah bleh dipanggil pakcik pun oleh budak tu... heheh aku agak tu panggilan biz.. panggilan memikat pelanggan kot..hahaha saja nak buat aku teruja..ye lah customer orriented kot....

"Adik..bagi air dan buah jambu tu" pintaku pada penjual cilik yang senyum, senyum pada ku


" 3 ringgit bang..." sambil menghulurkan air dan buah jambu tu padaku...

" Terima kasih ye dik... " balasku

"hmm adik tak sekolah ke? tanyaku pada dia, sebab aku agak dia tak bersekolah rasanya..aku agak tak bersekolah sebab giginya tak bersih..( tak gosok gigi ) lagi rasanya...

" tak " jawabnya nampak macam malu-malu....

" kenapa tak sekolah? dia nampak segan dengan pertanyaan aku tu.. " dia malas bang" celah kakak dia yang aku agak 3 atau 4 tahun lebih tua dari dia

" malas? macam mana bleh malas dik..tak bagus tau...sayang pakcik tengok adik ni...patutnya sekolah..belajar rajin2 " aku mulai khutbah free aku

setelah berinteraksi beberapa ketika dia mulai selesa dengan kehadiran dan nasihat yang aku bagi.. aku tak menekankan sangat apa dia dah lalui cuma aku suruh dia belajar berniaga betul2.. Insyaalah dia boleh berjaya..aku nampak adik ni ada ciri-ciri yang betul untuk berjaya dalam perniagaan.

Kami bertiga cepat mesra..dia dan kakaknya nampak terhibur dan selesa dengan pendekatan aku

sebenarnya aku tersentuh dan rasa hiba melihat anak sekecil itu terpaksa menempun pengalaman yang sepatutnya ditempuh oleh orang dewasa namun aku sedar mungkin suasana itu lebih baik baginya..mungkin dia antara yang Allah pilih untuk memasuki kaedah pembelajaran secara semulajadi.

aku terfikir alangkah baiknya kalau sistem pendidikan kita juga menawarkan kaedah semulajadi yang terancang bagi anak anak yang tidak minat untuk ke sekolah...supaya mereka menjadi usahawan yang berjaya... paling tidak ada usaha mana mana pihak untuk mendidik mereka secara tidak formal bagi memahamkan mereka tentang aspek aspek kesihatan, kebersihan dan lain-lain agar mereka boleh berjaya dalam bidang yang mereka sedang lakukan..

aku akan ke Melaka lagi dan aku akan berjumpa lagi dengan usahawan cilik dari perkarangan Zoo Melaka tu minggu depan ni Insyaalah....

No comments:

Post a Comment