Saturday, January 19, 2008

Adakah Kerana Media?

KUALA LUMPUR: Ketelanjuran Faizal Tahir yang menanggalkan pakaian ketika membuat persembahan sempena ulang tahun keempat saluran 8TV, Ahad lalu turut memberi kesan kepada stesen televisyen itu apabila kelulusan siaran langsung dan tertunda bagi rancangan konsert dan program berbentuk hiburan ditarik serta-merta.

Jabatan Komunikasi Korporat Suruhanjaya Komunikasi dan Mulltimedia Malaysia (SKMM), berkata tindakan itu diambil berikutan pihaknya mendapati 8TV gagal mematuhi syarat-syarat ditetapkan bagi kelulusan siaran langsung dan tertunda. Petikan Harian Metro
_________________________________

Komen aku...

Aku bukan menyokong apa yang dilakukan oleh Faizal Tahir, tetapi aku juga tidak menyokong dikenakan tindakan macam tu pada TV8. Alasan mudah aku ialah:-

1. Tindakan pertama yang SKMM perlu buat ialah minta surat tunjuk sebab dari TV8/minta penjelasan terperinci dari mereka.

2. TV8 perlu diberi hak untuk membela diri.

3. TV8 dah pun mengenakan tindakan pada Faizal Tahir.

4. TV8 boleh diberi amaran keras dan sebarang tindakan menghentikan hak penyiaran mestilah mengambil kira banyak perkara dan faktor.

5. Bagaimana dengan pakaian yang dipakai oleh artis wanita yang lain yang menjolok mata? Faizal ye lah bukak baju..artis wanita koyakkan kain..singkatkan, dedahkan, macam macam lagi.. so nak stop jugak ke hak penyiaran? Bagaimana dengan drama? apakah kalau drama atau filem boleh?

Aku kata saja lah, sekadar pandangan. Apapun TV8 dan artis perlulah lebih peka dan berhati-hati. Pihak berkuasa pun mestilah menyelaraskan dengan baik segala peraturan dan tindakan. Jangan terpengaruh dengan pendedahan media, bila digambarkan berlebihan maka tindakanpun serta merta dan berlebihan, bila media senyap, maka senyaplah tindakan dan hukuman.

2 comments:

  1. he.he

    biaqla..dia nak tunjuk dada dia dan badan dia.

    mungkin awek byk syok kot...

    he.he.

    masa tu aurat dia masih lagi belum nampak kot.

    he.he.

    yang aku takutnya bila dia londehkan seluar....

    he.he.

    ReplyDelete
  2. hahhhahaha londeh suar dah perkara biasa sekarang ni elhakim.... :D

    ReplyDelete