Saturday, January 12, 2008

IDEA

Bila bercakap soal IDEA.. aku pk tentang banyak perkara, antaranya :-

1. Diri aku sendiri
2. Masyarakat melayu dan orang melayu
3. Bangsa lain

Kaitannya:-

1. Kaedah berfikir
/Metodologinya
2. Ruang lingkupnya
3. Hasilnya

Itu benda yang aku pk, tapi tak de lah aku nak ulas detail. Cukuplah ianya berkisar dalam pemikiran aku, sebab kalau aku luahkan pun, aku gak penat menaip nanti..dah la skopnya luas..pulak tu banyak benda nak aku kaitkan nanti..malas aku...

Apa aku nak kata, masyarakat melayu mestilah "berani dan ikhlas" apabila melibatkan soal idea ni. Samaada idea tu datang dari kita atau orang lain. Kebanyakkanya tidak bersedia untuk menerima idea orang lain atas sebab-sebab yang susah otak kita nak menerimanya...antaranya :-

1. Dia malas berfikir
2. Takut kalau dia terima idea tu..dia pulak nampak bodoh
3. atau atas sebab lain

Idea adalah sesuatu yang sememangnya tidak boleh dipertahankan dengan kemahuan nafsu semata-mata ( dengan anggapan bahawa idea aku mesti diterima). Ini cara berfikir yang salah. Idea boleh dibentangkan..dan kita kena sedia untuk menerima hujah dan pandangan orang lain. Sesuatu idea biasanya berkait dengan kreativiti dan inovasi( sesuatu yang baru dilahirkan atau dicipta atau difikirkan). Idea seperti ini perlu dibahaskan..kalaus sekiranya idea kita bagus, maka ianya akan diterima dan ditambahbaikkan dengan proses perbahasan atau perbincangan.

Kalau idea kita tidak bagus, maka ianya sudah pasti akan ditolak, sebab itu dalam membentangkan idea, soal siapa dan tempatnya perlu betul. Idea yang bagus kalau dibentangkan pada orang yang salah dan tempat yang salah maka ianya tidak berguna sama sekali. Seperti melakukan kerja yang sia-sia.

Dalam menentukan soal siapa suatu perkara, kalau dah dapat orangnya maka soal kesesuaian masa dan mood dia juga juga penting. Manusia ni walau sehebat manapun, dia tetap akan dipengaruhi oleh sentimen perasaan dan alam.

emm dah la dulu, isteri aku ni duk membebel dah ajak makan..aku teman dia kat lab sebenarnya.. lain tu pk sendiri lah ye..

No comments:

Post a Comment