Wednesday, January 23, 2008

Berfikir Mencapai Kecemerlangan



Berfikir mencapai kecemerlangan tidak mudah dan tidak juga sukar.

1. Ada manusia suka fikir nak jadi cemerlang seorang diri dan hanya melibatkan dia sahaja.
2. Ada pula fikir nak jadi cemerlang dengan berkongsi idea dengan ramai orang tapi masih lagi memberi fokus kepada dirinya sahaja.

Kedua-dua kaedah di atas sama saja sebenarnya, iaitu untuk kepentingan diri dia sahaja. Kaedah ini jelas tidak akan memberi kecemerlangan yang hakiki.

Tak ramai yang mahu berfikir untuk ramai. Berfikir untuk ummah. Ini gaya berfikir yang akan membawa kecemerlangan kepada diri dia dan juga ummah atau kumpulan atau mereka yang dia mewakilinya.

Aku cakap macam ni bukan apa, ramai aku jumpa yang jenis pentingkan diri dia saja, sampai dia berada di luar lingkungan adab sopan pun dia tak sedar dah, berlagak dan penuh dengan rasa bangga pada diri sendiri. Masalahnya orang macam ni senang pulak naik ke jawatan penting.

Lebih teruk, mereka akan benamkan terus kalau ada yang berkualiti semata -mata tidak pandai ampu dan bodek. Macam-macam cara dilakukan termasuk fitnah dan lain lain yang tak mampu kita nak fikir.

Kalau dah ramai jenis macam ni, ianya membentuk suatu senario/situasi dimana kualiti tak akan ada, yang ada hanya kuasa penentu banyak perkaa dan bukannya idea yang berkualiti. Kalau negara, negara akan hancur satu hari nanti, kalau organisasi, organisasi akan hancur, sama lah walau kat mana dan apa pun... kebinasaan pasti akan berlaku. Ada hadis ke apa ..lupa... antara maksudnya " sekiranya sesuatu urusan tidak dipegang oleh mereka yang arif/ahlinya maka tunggulah saat-saat kebinasaanya" ...tak silap hadis sohih...tolong betulkan kalau aku salah.

Itu lah apa aku nak katakan. Moga kita boleh berfikir untuk ummah disamping kepentingan diri sendiri.

No comments:

Post a Comment