Monday, October 16, 2006

Keterbukaan


Aku tertarik dengan apa yang berlaku dalam politik semasa kebelakangan ini. Setelah begitu lama berada dalam suasana "terkurung" lalu sekarang keadaannya berubah setelah Pak Lah mengambil alih pemerintahan negara. Aku tidak menyalahkan sesiapa cumanya apa yang aku faham, masing-masing PM ada cara dan kaedah yangberlainan. Aku suka cara Pak lah ini, keterbukaan yang bersifat telus.

Keterbukaan Pak Lah ini disalah ertikan dengan masing-masing menafsirkannya sebagai peluang dan ruang untuk bercakap dan mengkritik secara bebas tanpa had dan sekatan perundangan syariat,perundangan negara dan moral. Ini lah kesilapan yang berlaku baik di kalangan rakyat maupun pemimpin. Pak Lah pada pandangan aku mahu keterbukaan ini dilihat dari aspek tanggungjawab. Masing-masing boleh bercakap tetapi mesti berlandaskan tanggungjawab dan amanah. Kalau rakyat kepada tanggungjawab dan amanah rakyat terhadap negaranya...kalau pemimpin tanggungjawab dan amanah terhadap rakyatnya dan kepimpinannya.

Niat tidak baik, ada kepentingan, melampaui batas agama, perundangan dan moral menjadikan kerterbukaan ini dicemari dan membawa kesan buruk kepada sesiapa saja termasuk negara.
Aku mungkin faham kalau ada rakyat yang tersasar kefahamannya terhadap keterbukaan ini namun aku sungguh tidak faham kalau seorang seperti Presiden Parti Gerakan juga boleh tersasar dari memahami maksud sebenar keterbukaan ini. Sengaja tidak faham atau memang tidak mahu faham... beliau yang pada bila-bila masa boleh berjumpa PM, boleh menemui UPEN atau sesiapa saja yang beliau mahukan penjelasan, kenapa masih mahu menyalahgunakan konsep keterbukaan ini.
Aku rasa kita semua harus dan mesti berfikir tentang apa yang berlaku ini...apa kata ko orang?

No comments:

Post a Comment