Monday, October 02, 2006

Mengimbas kenangan di Pantai Telok



pantai teluk seindah namamu....
aku hadir kembali mengimbas kenangan
masih ku ingat lagi....di kiri kanan menuju ke pantaimu
dipenuhi pondok-pondok berseni
buat penghuni menumpang teduh
pepohon buah meranum hijau dan merah


pasiran putih halus mulus terbentang
seumpama gadis sunti berwajah gemilang
tiupan bayu cina selatan umpama jejaka dari kejauhan
mengurat mesra gadis sunti terbilang


tiada dua...tiada tiganya pantai teluk di dada dunia
airnya jernih berdesir halus ombaknya
berbuih dek hempasan ceria
kelihatan anak-anak ikan berkejaran bergurau senda


disekelilingnya bukit hijau melingkar gagah
pinggirannya menjulur ke pantai terserlah
di situlah berkumpulnya penghuni desa mencari kepah
begitulah kurniaan Allah pada pantai teluk yang melimpah


permandangan indah jelas kelihatan
takala sampan-sampan berlayar putih menuju ke daratan
pahlawan lautan kembali dengan tangkapan
menunggu di pantai peraih mencari keuntungan
anak-anak melambai ayahnya penuh kerinduan


aku bangga dilahirkan di pantai ini
aku bangga menjadi anak watan di pantai ini
aku bangga berpanaskan mentari bermandikan hujan di pantai ini
aku bangga dengan kehidupan di pantai ini


kini.....

semuanya hilang sekelip mata
atas nama pembangunan......yang ada hanyalah pelabuhan
pantai teluk yang indah ini..hanya tinggal kenangan
segalanya telah lenyap dari pandangan


kalau dulu..anak anak mudanya gagah perkasa
kini lemah tak bermaya
semuanya kerana harga yang mesti dibayar
untuk sebuah pembangunan

No comments:

Post a Comment