Wednesday, June 07, 2006

Belukar Kehidupan



aku di belukar kehidupan
sesat dalam pencarian
sesat dalam perjalanan yang panjang
aku mencari kalau masih ada lagi sinar mentari


di belukar kehidupan ini aku temui
terlalu ramai penghuninya
sukar untuk dikenali
tiada panduan..semuanya kelam


terlalu sukar untuk mencari cahaya di belukar ini
belukar kehidupan yang sering janjikan kebahagian
namun dimana????


aku di belukar ini
memasukkinya dengan rasa gah dan bangga
konon ilmu penuh di dada
semuanya dusta...pastinya aku terkantoi sesat
tiada arah..termanggu keliru..gelap gelita


penghuninya berbicara
namun terlalu asing untuk aku mengerti
di bibir berkata di hati dusta
senyuman membunga namun ada sinis di hujungnya


belukar ini aku amati
mencari jalan keluar
kerana aku tahu..belukar yang ku masukki ini
bukan belukar kehidupan sebenarnya
ianya adalah perangkap mengelirukan
ini ku sangka kebahagiaan
bukan........ kehidupan sebenar bukan di sini
aku ingin segera keluar
keluar....keluar!!!!!!!!!!!!!



p/s sajak ini aku titipkan buat mereka yang masih dalam kekeliruan bagi mencari erti kehidupan yang sebenar...bagi mencari kebahagiaan sebenar...keluarlah dari ruang sempit dimana kita semua teperangkap ...tak kiralah apa pun sebab dan perkaranya..baik perangkap rumahtangga, perangkap dosa, perangkap prasangka, perangkap apa pun juga..berusahalah untuk keluar..jangan terlalu lama di dalamnya..mungkin nanti sudah tiada lagi jalan keluar...atau ianya semakin sukar..yang ada hanyalah sesalan tak mampu terpadam buat selamanya.

No comments:

Post a Comment