Tuesday, September 19, 2006

Kepakaran aku dalam memasak




Hari tu..aku tetiba datang idea nak memasak..lalu aku masak nasik...pastu aku pegi tengok apa yang ada dalam peti sejuk.. lalu aku duk termenung jap sambil memerhati segala bahan yang ada dalam peti sejuk kat rumah aku ni...
pk punya pk..aku pun ambik keputusan untuk buat sesuatu dari bahan-bahan di bawah ini:-
1. Peria

2. Bawang Besar
3. Bawang Merah
4. Bawang Putih
5. Halia
6. Lada kisar
7. Udang
8. Sotong
9. Cendawan
10. Kobis


aku pun pk lah pasal resepinya..pk punya pk..aku tambah sikit lagi bahan-bahan ni :-

1. Santan kelapa

2. Minyak masak


Lalu dengan penuh semangatnya aku pun mulalah membuat apa yang patut.. bawang besar, merah, putih, halia, kobis, aku hiris halus-halus. Aku potong peria dengan segala seni yang aku pandai..ok lah..tak lah teruk sangat..cantik jugaklah...


aku basuh udang..cendawan...sotong...so aku sediakan peria, sotong dan udang dalam satu bekas...
aku pun panaskan kuali...letak minyak masak..mendidih dah..aku pun tumislah ...letak lada kisar, bahan-bahan untuk tumis tu..berasap...baunya perghhhhh menusuk qalbu... aku pun masukkan santan..pastu aku kacau pelan pelan....aku rasa..hmmm tak cukup masin..aku tambah garam...tak cukup manis aku tambah gula...aku capai lak sos tiram..aku letak ikut suka aku lah kan... perghhhhh baunya....


aku dah tak sabar sebenarnya...lalu bila mendidih aku masukkan sotong, cendawan, udang tadi....
kira-kira setengah jam...aku pun rasa lagi sekali..besttt....aku tutup api dapur aku tu...perghhh berjaya gak aku masak kali ni....bangga lah gak seposen..hehehehh aku pun ceduk lah apa aku masak tadi..masukkan dalam pinggan...aku perhati balik..hmmm best ni...


aku perhati lagi...hmmmm....lagi sekali aku perhati....iskkkkk
batinku separuh berteriak separuh lagi berbisik.. " LALU KE KAU NAK MAKAN NI" uwaaaaaaaaaaa


ringkas cerita..aku ambik semua apa aku masak tadi..g kat sinki...aku tuang semua....bukak paip air..basuh ....terkebil kebil aku tengok .... dalam hati aku kata..pakarnya aku memasak hingga aku sendiri tak lalu makan kihkihkihkih cedihnya aku....uarghhhhhhhhh :P


akhirnya aku ambik sardin..masak..ahaa masak sardin memang aku pakar kekkekekeke satu lagi masak maggie.... tobat aku tak masak dah pas ni hahahahhahahahahahahaha ampunnnnnnnnnnn !!!!

8 comments:

  1. Anonymous11:17 PM

    ahaks....tak sesuwaiiii..membazir jer..lain kali buat la sambal tumis udang ker..sotong masak merah ker..

    ReplyDelete
  2. Anonymous4:59 AM

    ekekekeke.erm,kita senasib la encik aku.saya pun tak reti memasak.

    pernah sekali la saya buat kerja tuang menuang ni,tapi bukan dalam sinki,masuk dalam tong sampah!

    masa tu nak masak ayam pedas,tumis la bawang,cili kisar dengan hebatnya.sekali rasa pahit ya rabbi!tambah gula tambah garam.pahit tak mau ilang.las2 curah dalam tong sampah.cedih jugak.memikirkan takde sape akan makan cili pahit tu,terpaksa berkorban jugak.huwaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:24 AM

    tu dah membazir..
    pelik gak..nape dok campur santan dan yg lelain ramuan..
    kalau nk wat lauk lemak leh diterima gak..
    taper2...leh cuba lg pasni

    ReplyDelete
  4. membazir ek..hmmm tak kot...sebab mula mula masak kan..so biasalah kalau terbuang atau sengaja nak buang kan kan ahakssss

    ReplyDelete
  5. mana senasib... mrs kompius sengaja carik nasib..owang pempuan mestila pandai masak..nanti suami lari..kekekekekke

    tu lah mrs kompius..rajin rajin la tolong mak masak..g tolong kenduri kawin ke..ni tak..g kenduri makan balik huhuhuhu

    ReplyDelete
  6. ehhe membazir ek chii.. nak pelik apa kalau dah memang tak reti masak hahhaahah :P

    ReplyDelete
  7. Anonymous7:09 PM

    memula x jd..taper2
    masih ada masa utk mencuba..
    cuma pasni gunakan bahan yg agak senang2 sket

    ReplyDelete
  8. hai chii ..tak kan cadang je..bagi la resepi yang mudah tu hehehehe :P

    ReplyDelete