Tuesday, October 10, 2006

Antara Prinsip dan Teknikal.


Aku ditanya, kenapa aku lari dari perjuangan? kenapa aku tidak mahu memimpin? lalu ada banyak yang memujuk dan tak kurang juga yang mencela kerana aku bertindak begitu. Masing-masing bebas untuk bercakap dan menilai. Memang menjadi hak sesapapun untuk mengemukakan pandangan dan hujah. Aku tidak ada hak untuk menghalang.

Bagi aku yang mencela tu biarlah dia terus mencela sebab memang tidak ada kebaikkan pun dengan cara tu, samaada dia tak der ilmu atau hati dia tu tak putih. Orang macam ni aku tak kisah sangatpun sebenarnya. Aku akan berfikir untuk orang yang ada kejujuran dan keikhlasan, mereka ni kalau puji, puji ikhlas, kalau kritik, kritik ikhlas. Ini jenis manusia yang boleh buat aku berfikir tentang apa dia kata.

Aku cuba jawab sikitlah tentang soalan atas tu, aku faham mereka harapkan aku, aku faham maksud dan hakikat sebenar sebuah perjuangan. Perjuangan memerlukan kekuatan, ketabahan, kebijaksanaan dan sebagainya. Aku faham tu..aku setuju dengan tu. Tak ada salahnya pun dengan kenyataan tu malah pegangan dan keyakinan aku sendiri pun macam tu.

Mereka bertanya dan bercakap dari sudut mereka, yang dipimpin, mereka tak faham bagaimana aku fikir sebagai orang yang berada di barisan paling atas dalam kepimpinan. Sudah tentu berbeza apa aku fikir dengan apa mereka fikir.

Bagi aku, kalau boleh diberi contoh, sebuah kapal yang mahu meredah gelora badai dilautan yang luas dan dalam, kapal yang mahu belayar dalam jangkamasa yang lama memerlukan binaan yang kuat dan teguh. Sebagai nahkoda pastinya soal ketahanan kapal itu yang akan menjadi perkara utama dalam perkiraan dia mahu meneruskan pelayaran atau tidak. Soal kelasinya, mampu ke tidak. Dia ada dua pilihan samada:-

1. Meneruskan pelayaran dengan kapal yang tidak kuat.
2. Membatalkan pelayaran sebab kapal itu tidak kuat.

Kapal yang kuat adalah kombinasi dari pelbagai faktor termasuk senibinanya, orangnya, dan segala-galanya. Nahkoda yang biasa belayar pasti tau menentukan apa yang perlu bagi sebuah pelayaran. Dia tahu apa yang bakal terjadi disepanjang pelayaran tersebut. Mungkin apa yang berlaku tidak sama namun ceritanya tetap sama, susah senangnya tetap sama walaupun pelakonnya adalah lain. Secara konsepnya semua yang bakal ditempui adalah sama. Pengalaman sebagai nahkoda adalah ilmu yang berguna dan semua ini susah untuk difahami oleh orang lain.

Keadaan yang sama juga berlaku kepada aku, bukan aku angkuh, bukan menidakkan harapan ramai, namun aku berfikir sebagai nahkoda tadi, yang akan tanggung segala perkara adalah aku, sebab aku paling atas dalam kepimpinan, semangat penting, namun untuk memimpin sebuah organisasi memerlukan lebih dari sekadar semangat. Dalam soal kepimpinan aku boleh bertolak ansur dalam soal teknikal namun dalam soal prinsip, aku tak akan bertolak ansur termasuklah soal kepatuhan orang yang aku pimpin, soal menghormati, soal struktur, dalam perkara bersedia untuk dipimpin dan sebagainya. Ini semua soal prinsip, aku tidak boleh bertolak ansur dalam soal ini. Sekiranya aku dapati mereka yang membelakangkan soal prinsip ini adalah merupakan tulang belakang sebuah organisasi, maka aku tiada pilihan lain, antara berundur atau memecat mereka dari berada dalam saf kepimpinan.

Dalam konteks aku, aku sudah cuba memberi gambaran tentang perkara ini secara tidak langsung, namun kerana terlalu dominan dan terlalu bersemangat sangat maka mereka sudah tidak faham dan tidak sedar bahawa banyak perkara berlaku adalah menyalahi prinsip aku sebagai pemimpin. Kalau sekadar memimpin suatu majlis, ini tidak memerlukan sangat aku berpegang pada prinsip, ini memimpin sebuah organisasi yang bakal memperjuangkan isu dan nasib yang terabai begitu lama, berakar umbi, apakah aku boleh bertolak ansur dalam soal ini?

Dalam kepimpinan, keutamaan utama barisan pemimpin adalah kepada ketuanya selagi ketuanya tidak melakukan sesuatu yang akan merosakkan perjuangan. Kalau ada sesuatu yang bercanggah dari segi teknikalnya, maka ianya mesi dirujuk terus kepada ketua dengan menyatakan pendirian masing-masing. Kalau jawapan ketua masih diragui, kalau perlu ada mekanisma lain boleh diambil bagi membetulkan ketu, hatta sampai kepada memecat ketua. Ini boleh dilakukan dengan syarat ianya termaktub dalam perlembagaan yang diterima pakai.
Bukan mudah untuk menjadi seorang ketua dalam sebuah organisasi, kerana selain dari menyusun gerak kerja dan strategi, pastinya akan berhadapan dengan seribu satu halangan dan cabaran dalam mencapai matlamat. Sekiranya matlamat itu besar maka besarlah cabaran dan halangan tersebut.

Sebagai pemimpin, aku melihat kekuatan awal yang ada, kalau aku rasa ianya terlalu rapuh, terlalu lemah, tidak melepasi tahap yang sepatutnya maka aku tidak akan melaksanakannya. Aku tidak akan berlayar dengan kapal itu. Aku faham bahawa akan ada kelemahan diperingka awal tapi bukan dalam soal prinsip. Kalau kelemahan bersifat teknikal aku terima, tapi dalam soal sikap yang berkait dengan prinsip aku tdak boleh terima. Prinsip ni, kalau solat ianya dipanggil rukun, kalau rukun tak betul maka solat tak sah, bukan sekadar batal..TIDAK SAH.
Itu letaknya kepentingan prinsip. Prinsip dalam sebuah perjuangan ialah kepatuhan kepada pemimpin, keikhlasan, kejujuran, dan sebagainya. Sekiranya ada mana mana dalam barisan kepimpinan cuba menggugat keharmonian sesama pemimpin, baik dari segi hak dan sebagainya maka aku tidak boleh terima, apalagi kalau ianya salah dari segi peraturan dan apa lagi kalau aku sebagai pemimpin diperlakukan dengan perlakuan tidak sepatutnya.

Aku tidak meminta banyak sangat, kalau ada sesuatu yang tidak jelas, rujuk dahulu kepada aku, dengar dulu apa aku nak kata, tengok dulu apa aku sedang rancang dan sesuka hati menentang dan serang aku. Ada bezanya antara isu peribadi dengan isu organisasi. Walau pandangan mereka itu kemukakan serangan dan kritikan secara peribadi tapi dalam soal organisasi maka ianya adalah salah..maksud aku dilakukan secara terbuka. Sebagai pemimpin, aku boleh dikritik tapi mestilah dalam mesyuarat atau email , call, sms ke secara peribadi kepada aku.

Kalau dalam soal lain, tak ada kena mengena dengan apa aku buat sebagai pemimpin, itu aku tidak kisah. Bilamana sesuatu perkara masih dalam perancangan dan proses aku membuat keputusan, maka menjadi prinsip aku dan mana mana pemimpin pun untuk ajk. atau barisan kepimpinan dia membantu dan mengemukakan segala kritikan dan pandangan secara baik dan tertutup.

Jangan kata bahawa kritikan itu bersifat peribadi dan boleh dikemukakan secara terbuka, ini salah kerana isu itu berkait dengan kredibiliti aku, berkait dengan apa yang aku akan putuskan, berkait dengan orang yang di bawah kepimpinan aku. Aku tidak boleh terima kritikan terbuka seperti itu. Nak tegur ada caranya , ada kaedahnya. Jangan menyusahkan aku dengan kritikan terbuka yang bakal menyebabkan orang lain yang tidak faham apa apa sama menyalahkan aku wahal sebenarnya aku berusaha untuk menyelesaikannya dan sepatutnya dan semestinya barisan kepimpinan aku menyertai dan bersama-sama aku untuk menyelesaikannya. Dalam perbincangan tertutup boleh nak kritik dan nak bangkang segala apa aku kata..aku benarkan..tak salah pun.

Aku tidak lari dari perjuangan tetapi mestilah difahami prinsip dan pegangan aku, Insyaalah aku akan fikir balik segala keputusan aku. Namun perlu faham untuk meminta aku memikirkan kembali keputusan aku, bukan seperti memujuk kekasih atau suami atau isteri. Meminta pemimpin untuk mengubah keputusan mesti ada kaedahnya dan caranya. Aku terpaksa mengatakan ini kerana begitu ramai yang tidak faham dan asyik memuji dan mengutuk aku. Bukan itu caranya.

Aku tidak sensitif, aku boleh melupakan semua kesilapan dan kesalahan, namun aku mesti menyatakan pendirian aku dan adakalanya aku terpaksa bertegas untuk mempertahankan prinsip asas sebagai pemimpin sekalipun aku terkeluar atau tersingkir atau terpaksa meletak jawatan. Bukan soal perasaan di sini tetapi soal prinsip.

5 comments:

  1. Anonymous2:03 PM

    naper takder gambar :P nampak tanda pangkah jer ..

    anonymous yang anonymous

    ReplyDelete
  2. ooo ye ke.. ada masalah teknikal skit tadi..ajan dibetulkan heheheh

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:24 PM

    okay dah gambar tu

    anonymous yang anonymous

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:53 AM

    menarik betul persoalan yang diketengahkan oleh tuan umah kali ni yer.walaupun selalunya saya akan cepat tertarik dengan gambar2,tetapi kali ni seronok pula membaca 'luahan hati' tuan umah yang secara dasarnya berkisarkan tentang adab-adab dalam berorganisasi.

    dan tepat diceritakan mengenai kisah nakhoda dan kapalnya yang 'compang-camping'.mungkin ketegasan terhadap anak buahnya perlu di situ,cuma biarlah seperti kata pepatah menarik benang keluar daripada tepung hendaknya.

    saya maklum,kita manusia biasa yang berprinsip.prinsip secara kasarnya menggariskan tatacara dan 'borderline' bagi kita mentafsir sesuatu perlakuan atau pekerjaan.menurut seorang sahabat yang saya hormati,katanya dalam sesetengah perkara,prinsip boleh diabaikan/ditolak ke tepi.tuan umah setuju tak dengan pendapat tersebut? pernahkah tuan umah berbuat sedemikian?

    betul,kita tidak boleh berlagak maksum seperti seorang nabi yang hingga ke akhir hayatnya merupakan seorang yang sangat sabar,sangat kasihkan umatnya.walau dibaling batu,direjam,masih tetap tersenyum,malah dengan hati terbuka menggagahkan diri meneruskan dakwah,amanah tuhan.

    tidakkah setiap kita perlu diberi peluang juga?

    ReplyDelete
  5. oo menarik pandangan Mrs Kompius ni..

    saya setuju dengan tarik rambut dalam tepung dan bertolak ansur serta sabar.. dasarnya setuju.. tak der yang salah pun tentang itu..

    namun apa yang saya hadapi ini adalah bukan soal rambut atau tepung, ini adalah soal perjuangan. Perjuangan bermaksud kita menanam dalam diri kita, kita melakukan tindakan dan gerak kerja untuk mencapai apa yang telah kita tetapkan.

    Dalam konteks apa yang saya hadapi ialah soal manusianya yang berada dalam saf kepimpinan yang tidak memenuhi standard asas untuk bergerak memperjuangkan sebuah perjuangan. Standard asas ini mesti ada, ini bukan soal bersabar, ini soal mekanisma.

    Bagaimana mahu memperjuangkan sesuatu yang besar kalau kepimpinan tidak pun ada basic yang asas ini?

    soal tolak tepi prinsip, mrs kompius tau ke apa yang berlaku? kalau saya tolak tepi soal prinsip tersebut..boleh saja.. namun pasti matlamat perjuangan tidak akan tercapai.

    Saya bercakap sebab saya sudah melakukannya, sudah pernah memimpin, sudah melalui berbagai perkara..semua ini mengajar bagaimana saya harus mempunyai asas, barisan pimpinan yang saya perlu ada juga mesti mempunyai asas tersebut.

    Kalau saya mahu mendaki gunung, maka persiapan diri mesti sesuai untuk mendaki, peralatan mesti sesuai, jangan bawak sampan nak mendaki gunung, ini salah.

    saya tidak mahu berada di kaki gunung hanya memandang puncak dari bawah..selepas itu balik dan berkata " aku sudah mendaki gunung itu".

    mrs kompius tau apa itu keusahawanan? antara satu perjuangan yang kami mahu capai, secara jujurnya saya terlibat dalam bidang keusahawanan ini melebihi 20 tahun. Saya bermula dari bawah, banyak yang saya lalui..namun ini tidak sesukar (walaupun sukar) untuk membimbing dan melahirkan usahawan.

    Nak bentuk manusia lain jadi usahawan memerlukan kekuatan dan kebijaksanaan, apalagi dalam usaha itu bukan saja kita kena merobah pemikiran ahli malah perlu juga merobah pemikiran mereka yang berkuasa, menyakinkan mereka, semua ini bukan kerja mudah.

    saya tidak berhasrat untuk berlagak maksum, namun saya juga tidak boleh menjadi malaikat atau wali. saya manusia biasa. sebab itu saya berundur.

    Kalau mrs kompius boleh melakukannya, silakan.

    ReplyDelete