Saturday, July 15, 2006

Mengayuh Jiwa Memudik Rasa


aku memudik rasa
menaiki sampan bicara
menelusuri sepanjang pantai kehidupan ini
mencari dan mengerti hakikat kejadian insani
mencari dan memahami diriku sendiri


kekadang aku dibuai mesra dek ombak cerita manusia
kekadang badai melanda menerpa mengungkap sengketa
namun aku masih di sampan bicara ini
berpegang pada prinsip dan jati diri sendiri


berpanas disirami mentari kemarahan
berhujan bermandikan air tangisan
dibuai lena dek buaian kelembutan
semuanya aku harungi di sepanjang perjalanan ini


adakalanya aku melihat kebathilan diselaputi kelembutan
adakalanya aku melihat kejahilan diselaputi kepura-puraan
namun tetap ada kebenaran walau menuntut pengorbanan
tetap wujud keikhlasan dan kejujuran di sepanjang perjalanan ini


aku semakin mengerti tentang ombak kehidupan
aku semakin mengenali hati budi makhluk ciptaan Tuhan
anugerah akal penentu haluan
anugerah qalbu mencuit perasaan


jauh aku ke tengah lautan kehidupan
semakin dalam dan menakutkan
aku tidak pasti apakah dihujung perjalanan nanti
akan ada daratan yang menanti
atau aku berkubur tanpa ada nesan penanda diri


apapun aku akan terus disampan bicara ini
menelusuri kehidupan sendiri
mencari erti ..mencari damai di hati

1 comment:

  1. Anonymous7:45 AM

    Hi! Just want to say what a nice site. Bye, see you soon.
    »

    ReplyDelete