Thursday, June 11, 2009

KERAJAAN PERPADUAN.

TGNA tidak bersetuju dengan idea Kerajaan Perpaduan dengan UMNO.

Kecoh satu Malaysia dengan isu "Kerajaan Perpaduan". Ini isu besar. Isu besar secara teknikalnya tidak sesuai untuk war-warkan terlebih dahulu sebelum dibincang dan dibahaskan secara detail oleh mereka di peringkat kepimpinan tertinggi. Dalam konteks Pakatan Rakyat, isu ini adalah isu yang melibatkan banyak parti dan jalinan persahabatan antara parti-parti pembangkang di Malaysia.
Akan terkejutlah kalau tiba-tiba wujud cadangan yang seperti itu. Siapapun akan rasa tersentak dan ragu-ragu kerana tidak terlibat secara langsung atau tidak dibahaskan secara detail bersama mereka.
Dalam isu ini, rakyat pun tertanya-tanya peranan Dato' Mustafa Ali yang nampak dominan sebelum beliau dilantik memegang jawatan baru mengantikan Dato' kamarudin Jaafar. Rakyat juga tertanya-tanya kenapa UMNO nampaknya terlalu "berlapang dada" dengan cadangan ini malah seolah-olah menyokong dan sanggup berbincang dan bersama dalam isu kerajaan perpaduan ini.
kalau selama ini UMNO akan menentang apa juga idea atau isu-isu yang dibawa oleh pembangkang.
Perbincangan tak salah namun teknikalnya salah, orangnya salah, kaedahnya salah dalam menyatakan idea besar ini. Mungkin idea ini baik tapi lebih baik kalau dihilangkan rasa khuatir pemimpin dalam Pakatan Rakyat dan rakyat keseluruhannya.
Mungkin pemimpin nampak apa rakyat tak nampak, namun ada yang rakyat nampak tapi pemimpin tak nampak.

Mungkin UMNO kena buktikan keikhlasan terlebih dahulu atau akan wujud tokoh dalam UMNO yang dilihat ikhlas dan jujur.

No comments:

Post a Comment