Tuesday, June 30, 2009

Teruskan Debat



Apa masalahnya dengan cadangan debat oleh TGNA? Kalau debat tak boleh..laporan polis lagi la tak boleh..ini isu politik. Apabila orang politik bercakap dan tidak dipersetujui, maka platformnya adalah debat lah. Ini politik kepartian. Masing-masing nak pertahankan idealogi masing-masing. Tak kan nak berbincang, kalau nak berbincang sesama partilah...masing-masing bincanglah dengan ahli parti masing-masing. TGNA bercakap bukan atas kapasiti sebagai MB tetapi sebagai Muryidul Am PAS, sebagai penasihat parti. Kalau sebagai MB mungkin dia ajak PM berbincang.


Rasanya PM DSN boleh menggunakan peluang ini untuk memperlihatkan kebijaksanaan dalam mengutarakan hujah. PM boleh menjadikan siri debat ini sebagai wadah bagi meningkatkan saham beliau di mata rakyat.


Ketakutan atau mengelak dari debat biasanya akan dilihat sebagai mempunyai masalah KUALITI. Kalau di barat, debat dah jadi sesuatu yang biasa. Masyarakat melihat dan menilai. Debat juga suatu proses bagi rakyat menilai kualiti pemimpin. Nak jadi pemimpin kena bijak, termasuk bijak berbahas dan berdebat.


Kalau dah bijak berdebat, maksudnya pemimpin itu mempunyai kawalan diri, kawalan minda yang tinggi. Ini antara kualiti yang diperlukan. So tak salah nak berdebat. Debatlah asal jangan bertumbuk atau berparang dah hihi


1 comment: