Saturday, August 19, 2006

Meh kita fikir sikit meh........


aku tengok pic ni..aku rasa nak pk sikit..ni aku ...ko owang kalau rasa nak pk..mehh la join sama.... aku senaraikan apa aku pk ek ..ok..ni dia.....
1. aku pk ni mesti kat kelantan ni
2. aku pk semua pempuan yang menjual ni.. mana pegi laki/suami dia orang ni
3. aku pk pempuan ni daya saing dan daya juang dia lebih tinggi dari lelaki
4. aku pk mungkin laki/suami dia buat keje lain
5. aku pk semua tu dia orang tanam sendiri..mmm hebat kaum pempuan ni
6. aku pk ni lah slogan.. kita tanam kita jual..duit laki ambik kihkihkih
7. aku pk kalau mak mak dia orang macam ni..mesti anak-anaknya baguih
8. aku pk mereka ni dah jadi kaya raya sekarang
9. aku pk ni lah yang Muhyiddin nak tengok
10.aku pk ko owang pk tak bila tengok gambar ni
11.aku pk ko owang tak minat nak pk pasal ni
12.aku pk ko owang mesti kata tak de keje duk pk pasal gambar ni
13.aku pk ko owang ni jenis tak mo pk..kalau jenis pk mesti join aku pk pasal gambar ni
14.aku pk aku stop kat sinilah..sebab aku sendiri pening duk pk pasal ni
ok..turn ko owang lah senaraikan apa ko owang pk...berani ke sahut cabaran ni...kalau tak berani ko owang tak yah lah pk..sebab kesian kat ko owang kan....hanya yang berani cam aku je nak pk pasal semua ni... errr malas la nak pk lagi dah..aku chow dulu lah... bye bubai mubai....adiossss

11 comments:

  1. Anonymous12:55 AM

    chii plak pk..siapakah yg bantu org2 pompuan nih angkut barang2 niaga..

    kemana anak2 dorang..nape x bantu ibu/kakak/makcik meniaga skali..

    yg lelain..sama spt yg di pk kan

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:13 AM

    sy terfikir di sebalik keramahan mulut makcik2 memanggil-manggil pelanggan untuk membeli sayur mereka,sesenang atau seperit manakah perjalanan yang mereka hadapi bermula daripada sebiji benih hingga sepokok sayuran untuk dijual di pasar.

    sy terfikir,adakah ini merupakan pilihan makcik2 ini atau mereka terpaksa bekerja menjual sayur-sayuran di pasar ni.

    sy terfikir mungkin makcik2 ni dah terlalu sebati dengan suasana dan persekitaran perniagaan menyebabkan mereka berjiwa niaga dan berdaya saing yang tinggi,seperti kata encik aku.

    tu jer lah.nak tulis panjang2 tak pandai.hehehe

    ReplyDelete
  3. aha chili kan..

    hmm aku terpk gak.. mana pegi anak anak mereka ni..malu ke anak anak mereka ni nak tolong mak mak mereka?

    ke mak mak mereka memanjakan mereka sampai tak pe lah ..biar mak je susah carik duit..nanti bleh la anak anak guna untuk berlagak dan enjoy sana sini...

    atau..aku pk gak..anak anak mereka jenis yang reti bahasa..tau mak mereka susah..pastu mereka belajar sungguh2 sampai satu hari ni akan bergelar profesional...atau yang tak sekolah tinggi erja berniaga..jadi jutawan cam Bon Siew dan lelain tu

    ReplyDelete
  4. hmm baiksss berpk sakan ek..betulah kan ..mereka mesti tanam sendiri..bukan dari biji benih je..mesti mula ngan rancang..pastu cangkul tanah..baru letak biji benih..hingga besar..proses tu bukan kejap...tekun dan sabar..pastu jual sendiri..hmmm inilah generasi yang Islam beri penghormatan.

    ahaa betul tu baikss..pasal berniaga ni sebenarnya menjadi pilihan atau sebenarnya dilakukan atas desakan hidup..tapi walauapapun..tu lah benarnya firman Allah s.w.t yang mahukan hambaNya berusaha sendiri...rezeki dimana mana.

    hmm nak kena pk lagi dan lagi ni..menarik gak kan...

    ReplyDelete
  5. 1.aku terpk berapa jumlah makcik2 yang berniaga dalam gambar tu kan
    2.aku terpk berapa jumlah pembeli dalam gambar tu.
    3.aku terpk mana peginya kaum adam dalam gambar tu? tido kot hihihi
    4.aku terpk apa orang yang ambik gambar tu pk masa dia ambik gambar tu
    5.aku terpk apakah nilai yang ada pada gambar tu berjaya berikan kesedaran buat manusia yang melihatnya
    6.aku terpk apa komen PM Pak Lah bila tengok gambar tu
    7.aku terpk tentang ruang ruang keikhlasan dan kejujuran dalam gambar tu

    oklah .. nanti aku pk lagi..pas aku pk..aku bagitaulah kat ko owang ek ..

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:46 AM

    dok terpk lg..mungkin kah wanita2 yg meniaga disini adalah ibu tunggal..

    dok pk lg yg kaum adam hanya support dr belakang..membantu mengangkat barang2 utk dibawa ke pasar

    dok pk..mungkin juga kaum adam x selesa dgn suasana yg agak bising ..sebab tu xmo tolong kaum hawa di pasar..

    dok terpk..mesti kaum2 ibu ni berniaga sebab nk wat anak2 x berasa lapa di rumah..

    dok pk..mesti kaum isteri ni mencari rezeki utk membantu si suami..

    kalo benar di kelantan...dok terpk gak ape reaksi Nik Aziz tgk kaum hawa berjuang mencari rezeki demi sesuap nasi utk diri dan anak2 di rumah


    dok terpk lg..mesti tukang ambil gamba suka melihat akan gelagat dan karenah manusia

    ReplyDelete
  7. aku pk lagi....sebab chii dah rangsang aku berpk...aku senaraikan lagi:-

    1. Aku ni fenomena yang sihat dan jgn. kaitkan ngan isu gender
    2. aku pk ni lah contoh "kesamarataan" peluang yang kaum hawa bleh buat dan bukannya melalut macam yang diperjuangkan di barat tu
    3. aku pk kalau diwujudkan pasar khusus untuk kaum hawa disetiap negeri untuk waktu pagi alangkah bagusnya..kaum bapa duk tunggu pintu masuk pasar je..tak yah nak bergesel-gesel ngan kaum hawa berebut nak beli barang...errrr boleh ke?
    4. aku pk kalaulah diwujudkan pasar tu sure kaum lelaki bleh tunjuk perasaan apalagi kalau yang jenis suka memasak ni kekekekekk...timbul lak lelaki perjuangkan isu hak nak ke pasar nanti hahahahaha
    5. aku pk sesuatu kena diberi perhatian oleh kerajaan memandangkan kaum hawa yang bernaiaga macam ni asalnya dari kampung dan berniaga untuk sesuap nasi..apa kata kerajaan bagi insentif kat mereka..tak payah bayar lesen..bagi pinjaman mudah..amacam?
    6. aku rasa ni budaya baik dan Rais Yatim bleh h/lightkan dalam kelendar pelancongan negara ..ok per
    7. aku rasa gambar ni bleh dijadikan motivasi pada budak budak sekolah..suruh tengok mak mak mereka berusaha nak tingkat taraf hidup..so bleh kurangkan masalah sosial kat sekolah kot.. nak ke bebudak tu berpk? kui kui kui

    ReplyDelete
  8. Anonymous7:25 PM

    ini bkn isu gender atau x..
    ini fenomena yg mmg benar berlaku..yg berlaku sendiri dpn mata chii...perempuan mencari rezeki demi utk menghidangkan anak2 makanan yg sedap..dan yg lelaki..no komen

    sekeping gambar mempunyai seribu satu persoalan yg mungkin kalau diungkaikan satu persatu..byk yg tersirat dan tersurat dpt diungkaikan

    ReplyDelete
  9. ok chii.. fenomena tu memang ada berlaku namun sangatlah diharapkan..amatlah diharapkan agar persepsi chii pada lelaki mestilah adil..banyak lelaki yang baik baik lagi..contohnya..ehemmm macam "aku" ni kekekekkekk apapun idup chii!!!

    meh chii kita ungkaikan gambar ni satu persatu...kita selongkar segala rahsia pada gambar tu hehe

    ReplyDelete
  10. Anonymous1:29 AM

    betul kata 'aku'..x semua laki mcm tu..mungkin mereka ada sebab tersendiri kenapa bertindak sedemikian..cuma harapkan satu hr nnt org2 camtu akan sedar...heheh

    masih terpk..ape yg akan wanita2 ni akan lakukan sekiranya barang jualan mrk x dpt dijual..ape yg akan mrk buat dgn sayur2 yg ada..

    sekiranya mahu disimpan..terlalu byk..dan x elok..mungkin akan layu..

    setiap drpd penjual cuba yg terbaik utk menarik hati pelanggan dtg ke tempat mrk

    owh ye..jika diperhati dgn betul..ada juga golongan lelaki..
    yg wanita menjual sayur..
    yg lelaki menjual hasil laut

    ReplyDelete
  11. aku pk apa aku pk tak sekuat chii pk..aku kena lebih hati-hati ngan pancaindera aku ni..banyak terlepas pandang...bila input kurang..kuranglah daya pk..10q chii sebab buat aku sedar kelemahan kaedah aku berpk...

    1. aku pk setelah abis berniaga..kaum hawa akan pulang..dengan kepenatan..mereka pasti kena buat keje rumah pulak..kalau ada anak pempuan atau lelaki yang tolong ..ringanlah beban..kalau takde? atau jenis tak reti nak tolong mak camner?
    2. aku pk dulu mak aku pun berniaga gak..aku tolong..aku kesian kat mak aku..tapi aku tak memahami..sekarang aku bolehlah dikira paham..sebab tu aku selalu cium pp mak..hmmmmm cayang mak
    3.aku pk kalau kaum hawa(mak-mak kita) boleh menyahut seruan Islam supaya mencari rezeki dengan berniaga napa tidak para graduan Universiti yang melambak ni..malu ke tak de kekuatan macam mak mak kita tu?
    4. nantilah aku pk lagi...pepagi ni aku ada keje nak dibuat

    ReplyDelete